Ondernemerschap met visie bij Garage Devisch

Patrick Demarest

09/04/2024
Bedrijf

Garage Devisch won recent de Humanizer Awards als veroveraar. Deze prestigieuze erkenning binnen de sector gaat naar bedrijven die niet alleen uitblinken in zakelijk succes maar ook een diepgaande impact hebben op hun gemeenschappen en klanten. Het is duidelijk dat het bedrijf het streven naar zakelijk succes combineert met een menselijke en maatschappelijke verantwoorde benadering. Tijd dus voor een babbel met Christophe Devisch.

Christophe, 38, is sedert 1 april 2008, 16 jaar dus, actief in de zaak. Onder zijn bewind werd de groep Devisch groter. Zo werd onder andere Autobedrijf Decleir omgetuned tot Decleir by Devisch.

(Op de uitreiking van de Humanizer.)


Christophe: “Vandaag tellen we  5 garages met atelier, Eernegem, Veurne, Oostkamp, Torhout en Jabbeke, 1 pop-up shop in Knokke en 1 Carwash in Oudenburg. Goed voor 48 werknemers in totaal.”

(Op de Batjes in Torhout met Stijn Bonny van Renault by Devisch.)

Is de schaalvergroting in functie van rendement?

Christophe: “Vooral voor bestaansrecht. We worden verplicht om naar meerdere locaties te gaan, omdat de marges zakken en kosten (lonen, interesten) blijven stijgen.  Het enige wat we dan kunnen doen, is volume verhogen en dat kan enkel door meerdere merken op meerdere locaties aan te bieden. Daarbij trachten we alles aan te bieden binnen de mobiliteit zodat we de klanten met meerdere producten kunnen behelpen, daar hoort ook onze leasing firma die we nu ook opgestart zijn “in2lease” bij.”

 

Hoe kijk je naar de evolutie in het autolandschap?

Christophe: “ Het is kopen of verkopen. Binnen 10 jaar zijn er alleen nog groepen over en ik hoop dat er nog West-Vlaamse ondernemers deel zullen uitmaken van die groepen. Want ik geloof dat wij in service oprecht het verschil kunnen maken tussen Nederlandse, Zweedse en Franse groepen die minder voeling hebben met West-Vlaanderen.”

(Overname garage Degroote in Jabbeke. De klanten kunnen bij Garage Devisch in Jabbeke terecht voor de merken MG, Maxus en Silence.)

“Overal aanwezig zijn in West-Vlaanderen”

               

Heb je nog bepaalde doelstellingen met je bedrijf in functie van de toekomst?

Christophe: “Zeker en vast. We willen graag overal in West-Vlaanderen aanwezig zijn, niet verder. Oost-Vlaanderen is onze ambitie niet.  We zijn West-Vlamingen, dat is een markt die we kennen, en hier willen we dan ook 200% onze energie in steken.”

“We willen op enkele strategische plekken in West-Vlaanderen aanwezig zijn, met één groot centraal diagnosecentrum om oplossingen te bieden. Doel: snel en efficiënt onze klanten kunnen helpen bij pannes, want daar kunnen we het verschil maken tegenover de rest. Niets erger dan onverwacht in panne vallen en enkele dagen/weken moeten sukkelen met je mobiliteit. Oplossing: 1 centrale plek met kennis, materialen en tijd om pannes direct prioriteit te geven.”


Hoe zwaar is de concurrentie?

Christophe: “Concurrentie heb je altijd, maar daar ben ik niet echt mee bezig, voor het moment doen we gewoon verder, proberen we onze klanten zo goed mogelijk te helpen en iedere dag voort te doen.”


Wat zijn je basisprincipes als ondernemer?

 Christophe: “Als je alles onder controle hebt, ga je niet rap genoeg. Ik ga graag volle gas, iedere dag, in alles wat ik doe. Ik heb dan ook heel veel energie en een mens moet doen wat hij graag doet. Als je geen energie krijgt uit wat je doet, moet je stoppen en iets anders doen."

“We doen alleen maar voort met mensen die “Willen en Wakker zijn”, al de andere besteden we dan ook uit aan de concurrentie.”

 “Verder stellen we alles in het werk om “correct commerce” te doen. Er is niemand die we niet onder ogen durven te komen en ik wens dat in m’n leven ook niet voor te hebben.”