Resultaten Win een winkel

Het Lokaal Bestuur Torhout lanceerde eerder dit jaar een campagne om winkels aan te trekken. Er werden verschillende acties opgezet, waaronder de ‘Win een winkel’ actie met Maaike Cafmeyer. “We kunnen terugblikken op een succesvolle campagne. Ondertussen kunnen we rekenen op 4 nieuwe starters in Torhout, met 3 anderen finalisten wordt momenteel nog onderhandeld”, verduidelijkt Ann Vanassche, coördinator lokale economie.

“De campagne ging van start met de stickeractie in maart 2018. Daarbij werden een aantal leegstaande panden voorzien van een sticker die suggereerde welke winkel hier van start zou kunnen gaan. Daarna volgde de ‘Win een Winkel’ actie met Maaike Cafmeyer. Via een webcampagne gaf ze ludieke tips aan startende ondernemers. Het doel: enthousiaste ondernemers warm maken om een winkel te starten in Torhout. En daarin zijn we alvast geslaagd. Heel wat kandidaten dienden een concept in, 49 in totaal.”

Tijdens de campagne al 4 nieuwe zaken gestart

“De campagne heeft mooie resultaten opgeleverd. We kunnen alvast rekenen op 4 nieuwe zaken: Skin Kwafé, Ctrl+C, Sherlock en De Zeeleeuw. Het lokaal bestuur besliste om naast de starterspremie waarvoor ze in aanmerking komen (en die reeds toegekend werd) ook andere voordelen toe te kennen aan deze 4 zaken. Zo ontvangen ze:

  • Een aansluiting bij Start&Go, een kennisnetwerk met opleidingen, netwerkmomenten,… enz. het lokaal bestuur voorzien voor deze starters ook extra credits.
  • Gratis lidmaatschap bij Torhout Handelt!, het samenwerkingsverband tussen het Lokaal Bestuur Torhout en de lokale middenstand.”

Sherlock was een van de vier zaken die in de prijzen viel. Op de foto Kimberley Verstraete, burgemeester Audenaert en Ann Vanassche.

Nog 3 mogelijke starters in onderhandeling

“Met 3 anderen finalisten wordt momenteel nog onderhandeld. Inhoudelijk zijn het winkels die het winkelaanbod van Torhout mooi kunnen aanvullen, maar we willen uiteraard zeker zijn van hun overlevingskans. Daarom besliste de jury om ze extra tijd te geven en ze te begeleiden. De prijzenpot blijft gelden, mits ze het parcours blijven volgen i.s.m. Unizo, Start&Go, Belfius, enz…”

 

Het vervolg: meer starters en nieuwe plannen

“De campagne heeft zijn tussentijds doel bereikt: de interesse stimuleren om in Torhout te ondernemen. En hoewel de ‘Win een winkel’ actie afgelopen is, de interesse is gewekt en we hebben zicht op nog meer nieuwe winkels die in Torhout willen starten.”

“De campagne bracht ook inzichten met zich mee. Zo is duidelijk gebleken dat starters begeleiding nodig hebben om te groeien in het ondernemerschap. Het lokaal bestuur heeft dan ook ingetekend op een aantal retailtrajecten om hen verder te begeleiden. Ook de kandidaten die niet onmiddellijk werden weerhouden, krijgen dit advies mee.”

“Ook voor 2019 staan reeds een aantal trajecten op stapel:

  • Zo participeren we in het project KISS West (Kernversterking Innovatie Samen Sterk) van Provincie West-Vlaanderen, met heel wat initiatieven voor de handelaars.
  • We starten ook met een toekomstproject voor handelaars die op een positieve manier willen uitbollen en hun zaak willen overlaten aan ondernemers met goesting!”

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *