Hoe zou het in het reisbureau zijn …

Filip Van Halst (53) nam op 1 september 1999 Demol Reizen over. Bouwde het reisbureau verder uit en verhuisde op 22 november 2014 naar een nieuwe locatie in de Zuidstraat. Een bloeiende zaak dus. Maar dan kwam in maart 2020 het covid-19 virus. Gedaan met reizen. Wat nu met de reisbureaus?

(Foto Batjes 2018: stand voor het reisbureau)

Is maart-april normaal gezien een sterke periode?

Filip: “Maart-april zijn eerder rustiger maanden qua ‘reservaties’.  Het  grootste aantal vroegboekingen is dan achter de rug. Van oktober tot februari  wordt de grootste omzet  geboekt.”

“Omzet betekent niet onmiddellijk verdiensten”

” Maar…omzet halen wil niet zeggen dat we directe verdiensten hebben !
Het is  niet zoals in de supermarkt dat als je iets koopt dat  meteen ook voor verdiensten en winst zorgt.”
“Reiskantoren verkopen vele maanden op voorhand en de laatste jaren alsmaar vroeger en meer op voorhand. Dit komt uiteraard door de vele vroegboekacties.”
“Een groot stuk van onze ‘verkoop’ sedert de tweede jaarhelft van 2019, waarvan we nu verdiensten hadden verwacht, zien we smelten als sneeuw voor de zon…”

“Voor reiskantoren beperkt de corona-crisis zich dus niet tot het inkomstenverlies over de geijkte periode vanaf sluiting der kantoren tot heropening der kantoren.

Bij sluiting hebben wij de tijd daarvoor vele maanden onze kantoren geopend, met bijhorende vaste kosten, voor niks eigenlijk…En bij de heropening moeten we weer vele maanden opendoen om (hopelijk) opnieuw verdiensten te hebben, gezien iedereen lang op voorhand reserveert.”

“Nu wel drukke maand maart”

“Sinds medio maart die dus eigenlijk onze kalmere periode is,  is dit nu een nooit geziene drukke periode. ”
“Mijn ouders zeiden steeds ‘het is toch goed dat je veel werk hebt…’
Deze mening gaan ze nu toch moeten herzien : nog nooit in mijn leven heb ik zoveel gewerkt om niks te verdienen, erger nog : om verlies te maken, en om ervoor te zorgen dat de klanten schadeloos worden gesteld.”

“En raar genoeg : hoe meer ik kan recupereren voor mijn klanten, hoe geruster ik slaap…hoewel het korte nachten zijn! De administratie die daarmee gepaard gaat is immers immens.”

Frustratie

“Wat me vooral frustreert is het uitblijven van antwoorden en standpunten  van luchtvaartmaatschappijen en sommige andere leveranciers. En dan heb ikzelf nog eens het probleem dat ik niet goed tegen wachten kan…
Ik wil mijn klanten zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen, al ware het maar om het dossier te kunnen klasseren. Ieder opgelost dossier zorgt ook voor gemoedsrust bij mijn klanten.”

Het bureau is gesloten maar kan er online geboekt worden via Reizen Demol?

Filip:Het kantoor is inderdaad nog gesloten. Het klinkt raar maar we kunnen onze klanten sneller van dienst zijn wanneer we niet open doen. Ik vermoed maar terug open te doen vanaf 1 juni 2020.”

“Betreffende online boeken: er kan perfect online geboekt worden via onze website. Spijtig genoeg bestaat er tot op de dag van vandaag geen website of programma dat het aanbod van alle leveranciers samenbrengt in 1 boekingssysteem.
Een tweede spijtige zaak is dat het internetgebeuren zo complex is dat veel klanten zelfs niet goed meer weten bij wie of via wie ze nu eigenlijk boeken.”

“Volgend voorbeeld maakt misschien iets duidelijker:
Wanneer je bijvoorbeeld de website van TUI aanklikt via de Website van Demolreizen.be, dan boek je via Demol Reizen.
Tik je TUI.be in via een zoekmachine (vb. Google) of heb je TUI.be opgeslagen bij jouw favorieten of tik je TUI.be in via de internetbalk dan boek je rechtsreeks bij TUI en niet via ons reiskantoor. In alle gevallen is de website identiek.”
“Je
merkt het: zeer moeilijk voor de meeste mensen….Wil je zekerheid? Stuur ons een mailtje en wij geven je duidelijkheid.

De markt is op dit moment compleet ingestort waarschijnlijk.

Filip: “Inderdaad. Ik heb de laatste 2 maanden 1 nieuwe reis geboekt…

Kan je dit nog ophalen dit jaar?

Filip: “Onmogelijk. Als je rekent dat we ongeveer 6 maanden open gedaan hebben om geen verdiensten te halen en we nog eens een aantal maanden gaan moeten open doen om hopelijk verdiensten te halen, dan is het plaatje wel duidelijk.”

Enig idee hoeveel procent van je omzet dit kost?

Filip: “Dit kunnen we thans onmogelijk weten. Dat hangt af van vele factoren :
a/Hoe lang mogen we niet reizen?
b/Hoe is de situatie in andere landen?
c/Komt er een tweede of derde golf (zij het in België of in andere landen)
d/ Zien de klanten het zitten om op reis te gaan onder bepaalde reisvoorwaarden?
e/Wat zullen die reisvoorwaarden zijn?
f/ Volgen er falingen van luchtvaartmaatschappijen, hoteliers, busmaatschappijen, enz… Ook dit kan roet in het eten gooien.”

Verwacht je dat er straks weer op reis mag en kan worden gegaan?

Filip: “Daar kan ik niet op antwoorden. Alles hangt af van de verdere evolutie. Ik kan alleen maar hopen.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

Filip: “Het komt allemaal wel in orde. Kwestie van even wat geduld hebben.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *