De Klapdeur en Tordale

Leerlingen van Eureka hebben RingKeys en Haylie&Co opgericht en schenken hun winst aan de Torhoutse verenigingen De Klapdeur en Tordale. Ze kiezen resoluut voor lokale steun aan organisaties die hulp bieden aan mensen die het moeilijk hebben.

“Onder het motto ‘leren door te doen’ maken onze leerlingen al in de 2de graad kennis met het bedrijfsleven via het project Jieha! van Vlajo” vertelt Veerle Struye, leerkracht economie “Leerlingen maken zelf hun producten en beheren hun onderneming van a tot z met het accent op ondernemen met engagement.” Normaal loopt de verkoopfase van maart tot einde schooljaar, maar daar bracht de coronacrisis verandering in.  De leerlingen moesten hun verkoopstrategie herwerken tot een corona-proof aanpak. Ze kozen voor online verkoop via het schoolplatform, wat resulteerde in een positief resultaat.

“We hebben de sleutelhangers zelf ontworpen en geprint met de 3D-printer uit de future classroom van de school. Ik heb veel bijgeleerd en ben trots op de gemaakte winst”, vertelt Senna Verbeke van RingKeys. Jaak Ameel van De Klapdeur kwam de knappe winst van € 73 persoonlijk in ontvangst nemen en bedankte Catharine Cool, Mats Moerman, Emma Geldhof en Senna Verbeke van RingKeys van harte.

Haylie Moenaert, Quincy Daelman, Tuur Degryse en Jelle Notredame verkochten Haribo snoepjes met zelf bedachte West-Vlaamse quotes zoals “Me e spekke in je mond kom je de wereld rond”. “Doordat we niet meer op school waren vreesden we met rode cijfers te eindigen maar we gingen online verder aan de slag. Niet opgeven, blijven geloven en er blijven voor gaan is wat we geleerd hebben” getuigt Haylie. Haylie&Co klopt af met een winst van € 47,10 ten voordele van Tordale.

“Knap wat deze jonge mensen gerealiseerd hebben, een goede basis voor later want een medewerker met een ondernemende spirit is een troef voor elke organisatie.” Met deze woorden erkende Marc Bogaert van Tordale de inspanningen van alle leerlingen uit 3 en 4 handel van het atheneum Eureka in de Rijselstraat 110 in Torhout.

Deelname aan dit jieha!-project heeft bij de leerlingen zin voor persoonlijk initiatief aangewakkerd en leerde hen verantwoordelijkheid op te nemen. Dit hebben ze schitterend volbracht zeker in deze speciale tijden. Je hoeft geen grote winsten te maken of het meest innovatieve businessplan te hebben. Het leertraject dat de jongeren doormaken, dat is het belangrijkste!

Atheneum Eureka zet nog meer in op ondernemen en kiest voor Business / Economie op alle onderwijsniveaus. Vanaf volgend school kan je naast de huidige technische opleiding ook kiezen voor Economische Wetenschappen (ASO) of Verkoop (BSO).

Meer weten? Altijd welkom, ook in de zomervakantie. Open t.e.m. 7 juli en vanaf 17 augustus.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *