Van compost tot bananenboom

Ine Vanruymbeke, technisch adviseur-coördinator in buso Tordale, maakt samen met haar collega’s werk van een beter afvalbeleid. “Op ons domein in de Bruggestraat verblijven in de verschillende leefgroepen meer dan honderd cliënten en bevindt zich ook onze busoschool De Wissel. Dat brengt heel wat afval met zich mee. Samen met enkele begeleiders en de leerlingen van de tuinbouwklas besloten we om met composteren te beginnen. Dat verkleint onze afvalstroom al aanzienlijk. Verschillende medewerkers en cliënten volgden een compostcursus en het project wordt geïntegreerd in de lessen tuinbouw. Omdat het domein een moes- en siertuin heeft, kunnen we ook daadwerkelijk met de compost aan de slag gaan.”

IMG_5460

“We verzamelen alle groenafval in drie bakken”, verduidelijkt Albert. “Daarna wordt de grond gezeefd en gebruikt als potgrond.”

“Jerome de compostworm werkt mee aan dat composteren”, pikt Thibout in.  “Compost is ideaal om de grond te bemesten. Op deze manier laten we de natuur zijn werk doen. We gebruiken die zelfs om onze bananenbomen te planten…”

Sarah (Baken): “We hebben ook kippetjes. Etensafval gooien wij bij hen en dan krijgen we lekkere eitjes in de plaats.”

Overigens verlaat niets van groen- of tuinafval nog de site van Tordale. “Takken worden gehakseld of gebruikt in takkenrails.”

Met dank aan MIROM

Dit project wordt ondersteund door MIROM. “De eerste drie compostbakken geven we aan de helft van de prijs en dergelijke projecten ondersteunen we met een gratis compostcursus”, zegt Goedele Osaer van MIROM. “Naargelang de behoefte komt de lesgever na zes maanden of een jaar nog eens ter plaatse. In Tordale, dat een van de vier projecten is die in 2015 ondersteunen, kunnen we alvast van een succes spreken.”

IMG_5462.JPG
IMG_5463.JPG
IMG_5464.JPG
IMG_5465.JPG
IMG_5466.JPG
IMG_5467.JPG
IMG_5449.JPG
IMG_5450.JPG
IMG_5452.JPG
IMG_5453.JPG
IMG_5454.JPG
IMG_5455.JPG
(c) Apriotief bvba

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *