Heropstart werken stadskern op 11 mei

Patrick Demarest

09/05/2020
Actua

Begin maart startten de nutswerken in de Kortemarkstraat, de eerste stap in het verhaal van de stadskernvernieuwing. Door het coronavirus werden de werken tijdelijk uitgesteld tot maandag 11 mei. Ondertussen wordt het project verder voorbereid. Binnen deze voorbereiding wordt rekening gehouden met de coronavriendelijkheid van de nieuwe stadskern.

 

Op 16 maart startten de nutswerken in de Kortemarkstraat. Omwille van het coronavirus besliste Fluvius, trekker van de nutwerken, om de werken tijdelijk stil te leggen en dit tot 10 mei. Op maandag 11 mei worden de nutswerken in de Kortemarkstraat terug opgestart. Dit onder strikte maatregelen rond sociale afstand en hygiëne.

"Door de werken tijdelijk stil te leggen, zullen de nutswerken in de Kortemarkstraat iets afwijken van de vooropgestelde tijdlijn. Dit heeft echter geen impact op de algemene timing van de wegenwerken. Deze werken zullen, zoals gepland, starten in januari 2021", verduidelijkt schepen van openbare werken Hans Blomme.

De plannen voor de nieuwe stadskern zijn coronavriendelijk doordat ze rekening houden met de huidige en toekomstige coronasituatie. Zo is er meer ruimte voor fietsers, voetgangers én grotere terrassen, wordt er ingezet op shop & go parkeerplaatsen voor korte, essentiële verplaatsingen en bieden de verborgen tuinen ruimte om even op adem te komen.

Nutswerken Kortemarkstraat

Alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, distributie, gas, waterleiding, telefonie,…) worden vernieuwd of verplaatst. Deze werken zijn noodzakelijk om de wegenwerken en de aanleg van de riolering die volgen vanaf januari 2021 goed te kunnen uitvoeren. Werken bij klanten thuis (aankoppelingen, huisaansluitingen, vervangen van meters,…) worden door het coronavirus nog niet uitgevoerd. Van zodra de veiligheidsmaatregelen het toelaten zullen deze werken opgestart worden.

De nutswerken beginnen in de Kortemarkstraat. De werken starten aan de lichten (bij Lukoil) aan de kant met de oneven huisnummers. De werken schuiven op richting het kruispunt met de Karel de Ghelderelaan. Daarna verschuiven de werken door naar de kant met even huisnummers. Een klein gedeelte van de Gitsstraat komt ook aan de beurt. Midden augustus, na het bouwverlof, start de tweede fase van de werken tussen de Karel de Ghelderelaan en de Rijselstraat.

 

Bereikbaarheid

Met de auto rijd je tijdens de werken om via de Vredelaan en de Rijselstraat. Alle handelszaken blijven bereikbaar via deze omleiding.

Fietsers gebruiken het fietspad langs de Vredelaan en steken over aan de Gitsstraat.

Het kruispunt met de Karel de Ghelderelaan wordt enkel afgesloten op het moment dat de werken dit kruispunt dwarsen.

Inzetten op werfcommunicatie

 Een open en duidelijke communicatie tijdens de uitvoering van de stadskernvernieuwing is van cruciaal belang.

Schepen van informatie Lieselotte Denolf: "Als bewoner, handelaar of andere betrokkene is het belangrijk om een aanspreekpunt te hebben waar je met al jouw vragen terecht kan. Daarom zijn we met het lokaal bestuur op zoek gegaan naar een extra deskundige communicatie om de werfcommunicatie rond de stadskernvernieuwing te verzorgen."

De nieuwe deskundige communicatie, Florentien Lahoutte, begon eind april aan haar functie. Florentien was voorheen deskundige lokale economie/centrummanager en deskundige communicatie bij de stad Poperinge.

Goedkeuring bestek

 Met het oog op de heropstart van de nutswerken in de Kortemarkstraat op maandag 11 mei, wordt het project rond de stadskernvernieuwing ondertussen verder voorbereid.

Zo werd op de gemeenteraad van 4 mei 2020 het bestek voorgesteld en goedgekeurd rond de wegenwerken. Dit bestek is geraamd op € 5.981.486. De totale raming voor de riolerings- en wegenwerken samen bedraagt € 7.664.812.

Aan de hand van dit bestek zal voor de zomervakantie een aannemer aangesteld worden voor de wegenwerken die kaderen binnen het project van de stadskernvernieuwing. Deze werken worden opgestart in januari 2021.

Levendig en coronavriendelijk centrum

Het Masterplan voorziet een volledige vernieuwing van de Markt en de stadskern. De stadskern wordt een levendig plein met rustplekken en ontmoetingsplaatsen. Op termijn zullen 7 verborgen tuinen op wandelafstand de Markt omhullen als groene oases.

Na het plaatsen van nieuwe nutsleidingen (water, gas, elektriciteit, distributie en telefonie) en het aanleggen van een gescheiden riolering wordt de focus gelegd op de aanleg van een nieuw marktplein, nieuwe centrumstraten en een nieuwe kerkomgeving.

Aan de zuidzijde van het historische stadhuis wordt een groot en optimaal toegankelijk terras gebouwd. Een rustige plek die voor uiteenlopende activiteiten gebruikt kan worden: als terras, podium, tribune,…

Op het marktplein brengt een dansende fontein levendigheid voor groot en klein. Het is een monumentaal en speels element. Waterstralen zorgen voor een rustgevende en verfrissende sfeer. De ligging, afgezonderd ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer, garandeert de veiligheid van spelende kinderen.

Aan de kerkomgeving (zie foto) wordt het hoogteverschil sereen uitgewerkt als lange zitplaats en rijke schaduwzone onder de bestaande bomen. De zachte hellingen garanderen een goede toegankelijkheid voor de kerkceremonies.

De plannen voor de nieuwe stadskern houden rekening met de huidige en toekomstige coronasituatie. Zo bieden de nieuwe pleinen en rijwegen meer ruimte voor fietsers, voetgangers én grotere terrassen, worden shop & go parkeerplaatsen voorzien voor korte, essentiële verplaatsingen (zoals het afhalen van eten, een bezoek aan de apotheker of de krantenwinkel,…) en bieden de verborgen tuinen ruimte aan de burgers om even uit hun kot en op adem te komen.

 

STOP-principe

Bij de aanleg van de Markt en omgeving ligt de aandacht in het bijzonder op de veiligheid van voetgangers en fietsers, zoals voorgeschreven in het STOP-principe (Stappen/Trappen/Openbaar Vervoer/Personenwagens).

Daarom wordt er eenrichtingsverkeer voorzien over de Markt, in de Zuidstraat en een deel van de Rijselstraat met ingewerkte verlichting in de rijweg. Maar ook autoverkeer blijft welkom in het stadscentrum dankzij het ruime aanbod aan parkeerplaatsen.

Voetgangers

In het stadscentrum komen brede en drempelloze voetpaden. Er worden looplijnen voorzien voor slechtzienden.

Naast de ruime terrassen komen er heel wat zitplaatsen bij. Ontspannen kan in de schaduw van de bomen bij de kerk en op de Groentenmarkt.

Voor de wekelijkse markt en evenementen voorzien we voldoende plaats op het marktplein.

Fietsers

Fietsers kunnen het stadscentrum bereiken in twee rijrichtingen.

Op de Markt fiets je mee op de rijweg en is er een breed fietspad voorzien van 1,8 meter voor fietsers in tegengestelde richting.

In de Kortemarkstraat komen fietssuggestiestroken. De Rijselstraat krijgt losliggende fietspaden.

Er komt een ruim aanbod aan fietsenstallingen in het stadscentrum met aangepaste plaatsen voor bakfietsen en elektrische fietsen.

Autobestuurders

Op de Markt en Zuidstraat wordt volgende parkeerruimte voorzien voor auto's:

  • 9 shop & go parkeerplaatsen waar 30 minuten gratis geparkeerd kan worden;
  • 33 betalende parkeerplaatsen op de Markt en in de Zuidstraat;
  • 3 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking.

In de Rijselstraat en de Kortemarkstraat kunnen auto's geparkeerd worden op:

  • 3 shop & go parkeerplaatsen waar 30 minuten gratis geparkeerd kan worden;
  • 10 betalende parkeerplaatsen langs de rijweg;
  • 2 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking;
  • 48 vrije parkeerplaatsen.

Tot slot kunnen autobestuurders hun auto's ook kwijt op de centrumparkings:

  • 75 parkeerplaatsen op site Deprez (blauwe zone);
  • 80 parkeerplaatsen op site Pollet (blauwe zone);
  • 65 parkeerplaatsen achter het Ravenhofpark (vrij parkeren).

Door de aankoop van site Pollet wordt er voldoende parking gegarandeerd in het centrum.

Duurzame materialen

Het marktplein zal opgebouwd worden uit roodbruine porfier, een duurzame natuursteen. Voor de lijnen is gekozen voor een lichte beton dat mooi zal contrasteren met het porfier. De combinatie van beide stenen zorgt voor een aantrekkelijk marktplein. Op en rond de lijnen wordt de wekelijkse markt opgesteld.

Fasering werken

 Het project stadskernvernieuwing wordt gespreid over zes straten:

  • Kortemarkstraat (van de lichten tot aan de Rijselstraat);
  • Rijselstraat (van de Zuidstraat tot de Tinnenburgstraat);
  • Zuidstraat;
  • Markt en kerkomgeving;
  • Kruispunt Zwanestraat, Oostendestraat en Kleine Burg;
  • Hofstraat.

Om het stadscentrum bereikbaar te houden en de hinder van de werken tot een minimum te beperken, worden de werken in deze 6 straten opgedeeld in 11 fases.

Hieronder geven we de tijdlijn van de werken. De werken starten in 2020 en nemen 3 jaar in beslag. Het weer en technische problemen kunnen voor vertraging zorgen. Daarom wordt de timing verder verfijnd tijdens de uitvoering van de verschillende fases.

Nutswerken

  • Kortemarkstraat: mei 2020 - november 2020;
  • Rijselstraat: november 2020 - februari 2021;
  • Zuidstraat: maart 2021 - juli 2021;
  • Markt en kerkzone: september 2021 - juni 2022;
  • Oostendestraat/Burg: augustus 2022 - oktober 2022;
  • Hofstraat: februari 2022 - maart 2022.

Wegenwerken

  • Kortemarkstraat: januari 2021 - oktober 2021;
  • Rijselstraat (deel Zuidstraat-Kortemarkstraat): augustus 2021 - oktober 2021;
  • Zuidstraat: augustus 2021 - december 2021;
  • Markt en kerkzone: februari 2022 - augustus 2022;
  • Oostendestraat/Burg: december 2021- februari 2022;
  • Hofstraat: einde 2022 - begin 2023;
  • Rijselstraat (deel Kortemarkstraat-Tinnenburgstraat): februari 2023 - juni 2023.

Wil je graag meer weten over de stadskernvernieuwing? Surf snel

naar www.torhout.be/stadskernvernieuwing.

 Heb je een vraag waarop je het antwoord niet kan terugvinden? Laat het ons weten via stadskernvernieuwing@torhout.be.