9 februari: veiligheidsdag in Eureka

Patrick Demarest

07/02/2024
Onderwijs

Op vrijdag 9 februari staat heel Atheneum Eureka in het teken van veiligheid en gezondheid. Voor alle leerlingen (van het eerste tot en met het zevende jaar) is er een boeiend programma samengesteld in samenwerking met externe partners, maar ook onderling is er kennisuitwisseling tussen de verschillende graden.


 

Veelheid aan thema’s en benaderingen

De thema’s die op 9 februari aan bod komen, variëren van verkeersveiligheid, gezonde voeding en gezonde leefstijl tot middelenpreventie, EHBO, en de omgang met sociale media. Een heel diverse waaier dus, die op verschillende manieren wordt ingevuld: met getuigenissen, demonstraties, casussen, escape rooms, leerlabs en een parcours.
Er is een samenwerking met de lokale politie en met de verpleegkundeopleiding van het Vesaliusinstituut. Vanuit de belevingswereld van de jongeren benaderen de leerlingen al ontdekkend en onderzoekend de verschillende thema’s. Rijk leren, dat is Eureka!
 
De leerlingen van de eerste, tweede en derde graad starten om 8.30 uur en het einde is voorzien om 15.30 uur.

Annelies Eeckeloo geeft nog wat toelichting: "De eerste graad krijgt bijvoorbeeld uitleg over gezonde voeding en suikers aan de hand van proefjes. Door de verpakkingen van hun tussendoortjes bij te houden en de ingrediëntenlijst te checken, krijgen ze inzicht in het soort van suikers dat ze eten. Bij deze doelgroep die vaak aan het gamen is, gaan we in op het belang van bewegen en stellen we ook vragen als: wanneer ben je verslaafd aan gamen? Verplegers in opleiding van het Vesaliusinstituut komen aan de eerste en tweede graad ook uitleggen en tonen hoe je hulp biedt bij ongevallen. Bij de tweede graad leggen we, samen met de lokale politie, verder de focus op e-steps en e-bikes in het verkeer. In de derde graad schakelen we onze eigen leerlingen van 6 verzorging samen met hun leerkracht in om aan hun medeleerlingen van het 5de, 6de en 7de jaar toelichting en demonstraties te geven bij wondzorg, eerste hulp, reanimatie, wat de te doen als iemand flauwvalt of dreigt te verstikken… De leerlingen van de derde graad gaan daarbij zelf aan de slag met reanimatiepoppen. In de derde graad komen ook verkeersgetuigen (slachtoffers en daders) spreken over hun ervaring."