We hebben meer materiaal bezit dan ooit, maar gelukkiger zijn we er niet van geworden. Integendeel. Al die spullen zorgen voor een onbehaaglijk gevoel. Beter is om je minder te omringen met spullen en meer met ervaringen. Minder spullen, meer ervaringen dus. Een huis vol spullen lijkt onschuldig, maar geeft eigenlijk een heleboel stress.
Zoals Marie Kondo het stelt, begint opruimen met wegdoen. We hebben veel te veel spullen en bewaren van alles dat we niet (meer) nodig hebben.
Maar hoe doe je dat, echt goed opruimen?
Met haar aanpak sorteer je inhoudelijk per categorie en in stijgende moeilijkheidsgraad: eerst alle kleren, dan alle boeken, vervolgens papieren, enzovoort.
Hoeveel spullen je wilt en hoe ordelijk jij het graag hebt, hangt helemaal van jezelf af. Maar het is wel de bedoeling dat je ballast kwijtraakt, en wel op zo’n manier dat die niet binnen de kortste keren terugkomt.
En de vraag die je jezelf daarbij moet stellen is niet. Heb ik dit de laatste twee jaar nog gedragen? Of wil ik het ooit nog eens aantrekken? Maar het eenvoudige en tegelijk zeer confronterende “word ik hier blij mee? “.
Wat bij je verleden hoort en je niet meer blij maakt, is ballast die je niet meer nodig hebt. Bezorgdheid om de toekomt (ooit heb ik dit misschien nog nodig) is zelden gegrond, en ondertussen ben je er veel bergruimte mee kwijt.
Keuzes maken
Opruimen, echt opruimen is heel intensief. Je moet constant keuzes maken, je komt dingen tegen die herinneringen of emoties oproepen. Af en toe een pauze of een tweede sessie kan dan nuttig zijn, zodat je het niet beu wordt en ermee stopt of impulsief alles gaat weggooien om er maar vanaf te zijn.
Een plan is wat je nodig hebt. Samen opruimen en bekijken wat je precies wilt doen. Je moet zeer realistische doelen stellen. Wat wil je precies oplossen? Waar heb je het meeste last van, wat stoort je het ergst?
Belangrijk is de balans vinden tussen mensen, hun spullen en het huis waarin ze wonen. Het is niet rust die zorgt dat je gaat opruimen. Nee, het is andersom, je moet eerst opruimen, pas dan vind je rust.
Lijkt minimaliseren beangstigend. Denk aan het resultaat. Meer rust, minder afleiding, het huis is sneller gepoetst, je hoeft minder op te ruimen, je vindt dingen sneller terug. Je wint tijd, is dat niet de mooiste beloning die je kunt krijgen?
Op voorhand bedenken wat je wilt doen met de spullen die weggaan is erg belangrijk. Zo krijgen je spullen een nieuwe betekenis, en dat geeft voldoening.
Meestal wordt er gewerkt met vier dozen. Eén voor elders: dus spullen uit de garage bijvoorbeeld die ergens anders in het huis een plek hebben. Een doos voor het containerpark of voor een goed doel, een doos met spullen om te verkopen en dan nog één voor alles met een goed gevoel.
Focus niet enkel op wat je wilt weggooien, maar vooral op wat je wilt houden, op wat je gelukkig maakt.
Het voelt aan als een bevrijding als je weet waar alles in huis zich bevindt En er komt niet alleen zichtbaar meer ruimte, er groeit ook iets van helderheid. Een opgeruimde kast is een opgeruimd hoofd.
Een goede tip: maak een foto van het servies van je grootmoeder dat je nooit meer zult gebruiken. Fotografeer dat paar schoenen dat echt niet weg mag omdat je erin trouwde, maar dat je nooit meer aantrekt. De herinnering blijft, de spullen verdwijnen.
Contact
Wil je ontspullen en heb je daarbij hulp nodig, neem dan gerust contact met me op: 0499/74 65 60.
Ik kom heus niet met een met een vergrootglas iemands huis binnen, ik veroordeel niemand; ik ben er om te helpen!
Tip: geef iemand een ”cadeaubon” van de opruimcoach als geschenk.
Carine D’hondt
Psychotherapeute en opruimcoach
Loslaten en verwerken
0499/74 65 60