"De maand december telt normaal voor twee..."

Patrick Demarest

12/12/2020
Bedrijf

In de reeks contactberoepen die verplicht moeten sluiten, brengen we hier Afrodite in de Lichterveldestraat. Wij vroegen hen hoe ze aankijken tegen deze verplichte sluiting in de strijd tegen covid-19 en hoe men toch nog inkomsten genereert?

Heleen Dewancker werkt elf jaar in Afrodite Beauty in de Lichterveldestraat en heeft sinds vier jaar het schoonheidssalon overgenomen. In totaal werken er vijf schoonheidsspecialistes: Heleen Dewancker, Jessica (al 11 jaar), Melanie (5 jaar), Ines (4 jaar) en Stien (1 jaar).

Hoe reageer jij op de verplichte sluiting?

Heleen: "Afrodite Beauty is een echte passie voor mij en uiteraard doet het enorm veel pijn om je deuren te moeten sluiten. Ik probeer wat te relativeren door het feit dat we het voor onze gezondheid doen en dat we strijden tegen al het leed dat het covid-19 virus teweegbrengt."
"We hebben geïnvesteerd om zo veilig mogelijk te kunnen werken: plexiglas, maskers, handschoenen, ontsmetting…
Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat we veilig kunnen werken en daardoor  had ik gehoopt dat we op 14 december hadden mogen openen. Dat was niet het geval en was een enorme teleurstelling."

Enig idee wanneer jullie opnieuw open mogen?
Heleen:  "We krijgen maar geen vooruitzichten naar een datum! Dat maakt het natuurlijk enorm lastig omdat je niet kan 'aftellen' of afspraken kan inboeken."

Wat mogen jullie wel doen?

Heleen: "Ik ben volop bezig met te werken aan mijn zaak, vooral aan zaken waar er anders geen tijd voor is zoals het ontwikkelen van een webshop, het inrichten van een nieuwe cabine, filmpjes maken op sociale media en natuurlijk pakjes maken (wat ik het liefste doe hihi)."

Verwacht je een goede verkoop van cadeaubonnen en producten als eindejaarsgeschenken?
Heleen: "Ik heb tijdens de lockdown het geluk gehad om al wat te kunnen verkopen. Maar we doen dan ook ons best om contact te houden met onze klanten van op afstand, ze te inspireren en advies te geven via alle mogelijke kanalen. Onze verkoop is momenteel het enige dat ons in leven houdt. Het is van onschatbare waarde en doet enorm veel deugd om te merken dat je klanten je blijven steunen. We hopen uiteraard op dezelfde interesse voor kerst en eindejaar maar dit is zeer moeilijk in te schatten. We zullen in ieder geval heel wat mooie acties doen!"

Enig idee hoeveel procent omzet je verliest?
Heleen: "Wel, het is algemeen geweten dat de maand december bij kappers en schoonheidsspecialisten er één is die telt voor twee… Het is evident dat het wegvallen van deze maand gruwelijk is voor iedereen in onze sector."

Denk je dat deze situatie een invloed gaat hebben op de voortzetting van je zaak: financieel, klanten die afhaken…

Heleen: "Na de eerste lockdown was dat zeker niet het geval. Ik hoor nu zowel van mijn collega’s als klanten dat iedereen enorm verlangt om zich terug te laten verwennen.
We specialiseerden ons de laatste jaren op huidverbetering en klanten merken dat dit werkt waardoor we erin geloven dat ze zullen blijven komen."