Hoezeer heeft corona de gewone werking overhoop gehaald?
Bram: "Heel erg. Het heeft er, zoals bij velen, serieus ingehakt. In maart overschakelen naar volledig online om dan op het einde van het tweede semester (in mei) nog een deeltje op de campus te kunnen geven. Vooral de praktijklessen. Daarna examens in juni en augustus. In juni hebben we kunnen rekenen op stad Torhout voor het gebruik van de Mast waar we ze heel dankbaar voor zijn. Dat gaf ons de mogelijkheid om schriftelijke examens goed te organiseren.
De opstart in september was een beetje hoopgevend: code geel. We hadden alle lessenroosters opgemaakt in functie van zo weinig mogelijk grote groepen op de campus. Een afwisseling tussen dagen online en on campus sessies. Lokalen werden herschikt met respect voor de geldende maatregelen. Maar als snel wijzigde code geel naar oranje. Na de herfstvakantie werden de regels verscherpt en moesten we in code rood = enkel de noodzakelijke practica kunnen op de campus."
"Een ander paar mouwen zijn de stages. Tijdens de eerste lockdown konden geen live stages doorgaan door de sluiting van de scholen. Onze studenten werden ingeschakeld in het online onderwijs of boden hulp om leerlingen individueel te ondersteunen. Na de heropening van de scholen sprongen studenten vrijwillig bij als extra leerkracht in verschillende scholen. Dit schooljaar worden studenten aanzien als 'noodzakelijke derde' waardoor de stages mogelijk blijven. Ook na de herfstvakantie. Maar als bepaalde klasgroepen in quarantaine gaan, moet de stageopdracht flexibel worden aangepast. Dat vraagt ontzettend veel flexibiliteit van onze studenten."
Welke lessen gaan wel nog live door?
Bram: "Enkel de noodzakelijke practica voor lichamelijke opvoeding, gezondheidsopvoeding, haartooi, bio-esthetiek, labo's biologie en fysica, muziek, drama. Dit zonder contact met andere studenten of externen."
Wat met studentenpeda’s?
Bram: "Er is enkel de studentenresidentie in de Bruggestraat met 45 kamers. Die blijft open. Studenten zitten er per verdieping samen en komen niet met anderen in contact"
Zijn er nog activiteiten in het kader van de studentenclub?
Bram: "Athniké heeft in het eerste deel, voor de herfstvakantie, een aantal kleine activiteiten kunnen organiseren maar momenteel zijn alle fysieke activiteiten opgeschort. In december zijn er een paar digitale activiteiten geweest, maar dan enkel voor clubleden.
Ook de studentenraad heeft, behalve de onthaaldag voor de eerstejaars, geen echte activiteiten meer gepland. Op het einde van het eerste semester, in december, was er een digitale versie van ons vrij podium. Opnieuw in samenwerking met stad Torhout. Er was een livestream vanuit cc de Brouckere."
Wat vraagt de examenperiode aan speciale aanpassingen?
Bram: "Gelukkig kunnen we examens op de campus organiseren. Dat is erg belangrijk voor onze studenten. Het voelt vertrouwd aan en ze zien elkaar nog eens. Al is het met de nodige afstand, een ‘écht’ gesprek met elkaar is erg belangrijk in een stressvolle periode zoals de examens. Organisatorisch vraagt het wel heel wat: circulatieplan voor de studenten, tijdsloten waarbinnen studenten kunnen aankomen, zorgen voor voldoende ruimte...onze bosanzaal/sportzaal is een examenlokaal geworden, waar mogelijk online examens geven en de aanwezigheid op de campus van de studenten zo veel mogelijk beperken."
Verwacht je dat er meer eerstejaars niet gaan slagen, gezien het feit dat ze veel alleen moeten verwerken? Voor niet zo sterke studenten kan dat nefast zijn.
Bram: " Daar hebben we momenteel nog geen zicht op, maar we zijn toch voorzichtig hoopvol dat het geen zo'n vaart zal lopen. We zijn gestart in code geel waardoor we lessen op de campus konden geven. We kennen dus onze studenten en ze kennen ook elkaar. Er is zeker een gevoel van ‘verbinding’ met elkaar. Dat maakt de drempel om vragen te stellen veel kleiner. We volgen onze studenten ook heel sterk op. Er zijn live online lessen en er worden ook momenten voorzien om te polsen naar het welbevinden van de student. Het is dus zeker niet zo dat ze er alleen voor staan."
Hoe vangt VIVES al de problemen voor studenten op: onderwijskundig maar ook psychologisch?
Bram: " Er werden op de verschillende campussen van VIVES hybride lokalen uitgerust die het mogelijk maken om een deel van de klasgroep op de campus te ontvangen en tegelijkertijd het andere deel van thuis uit te laten deelnemen, met interactie. Dit is vooral ook handig gebleken als er studenten in quarantaine moeten. Docenten nemen vaak hun lessen op om zeker elke student de kans te geven die te volgen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om lessen te streamen. Ook voor het geven van online lessen van thuis uit, zijn er tools voorzien via het elektronisch leerplatform om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit alles was ook nieuw voor de docenten, maar vanuit de hogeschool wordt er erg veel ondersteuning geboden, zowel onderwijskundig (naar aanpak) als technologisch. Ook docenten worden dus goed ondersteund."
"Stuvo, studentenvoorziening, onze eigen studie- en trajectbegeleiders en de studentencoach zetten extra in op het welbevinden van de studenten. Er is aandacht voor en er wordt geluisterd naar de noden. Het is niet altijd makkelijk om iedereen te bereiken. Het wegvallen van de lessen op de campus heeft een serieuze impact op de studenten. Het na een les even 5 minuten met elkaar kunnen praten terwijl je je naar een andere les begeeft, heeft zoveel sociale en psychologische waarde, waar we ons wel degelijk van bewust zijn. Je kan niet zomaar lessen online geven en denken dat daarmee alles is opgelost. Iedereen doet keihard zijn best.
Er zijn nu examens. Studenten die het moeilijk hebben om thuis te studeren, hebben we een plek op de campus kunnen geven. Geen blokkot voor iedereen, maar wel een plek voor wie het nodig heeft."