Vorig jaar na de paasvakantie lanceerde Lokaal Bestuur Torhout een pilootproject 'Buck-e' in basisschool Ten Parke. Het is een fietsregistratiesysteem waarbij leerlingen die naar school stappen of trappen, digitale munten kunnen sparen. Deze kunnen ze dan inwisselen voor bijvoorbeeld een ijsje, een boek of een pannenkoek op de Proefhoeve of gewoon om iets te kopen bij een van de deelnemende handelaars.
Het project past binnen het 10-puntenplan veilige schoolomgevingen dat het STOP-principe in praktijk wil brengen. Het STOP-principe geeft prioriteit aan de stappers en trappers, gevolgd door het openbaar vervoer, personenwagens sluiten de rangorde.
Vorig jaar net na de paasvakantie werd een pilootproject met gamificatie opgezet in basisschool Ten Parke. Met gamificatie voeg je spelelementen toe aan alledaagse processen, met als doel mensen meer te motiveren en te betrekken in deze processen. De deelnemende leerlingen krijgen van de school en de ouderraad elk een tag die ze kunnen bevestigen aan hun fiets of boekentas. Als ze met de fiets of te voet naar school komen, registreert een scanner aan de schoolpoort de tag.
Een leerling die vaak met de fiets of te voet naar school komt, heeft hiervan de vruchten kunnen plukken! Naast de tag beschikken de leerlingen ook over een betaalkaartje, waar ze digitale munten (Bucks) op kunnen sparen. Deze kunnen ze besteden bij de deelnemende lokale handelaars.
Maar er is meer! Op het digitaal platform voor scholen, ouders en het lokaal bestuur vinden we een schat aan informatie. Welke leeftijd fietst het vaakst? Is er een groot verschil tussen de seizoenen? Welke klas spant de kroon? Hoeveel kilometer wordt er gefietst of gestapt? Wat is de jaarlijkse CO2 -reductie?
Hierbij enkele opmerkelijke cijfers na 1 jaar werking:
Het project is een samenwerking tussen de basisschool, de ouderraad en het lokaal bestuur. Samen hopen ze zo méér kinderen aan het fietsen en stappen te krijgen.
"We zijn heel enthousiast over dit project", vertelt Elsie Desmet, schepen van mobiliteit, "uit de resultaten na één jaar werking merken we dat veel meer kinderen met de fiets of te voet naar basisschool Ten Parke komen. Bij recente metingen konden we vaststellen dat in basisschool Ten Parke ongeveer 70% van de leerlingen te voet of met de fiets naar school komt en dit in tegenstelling tot andere wijkscholen waar dit aandeel ligt tussen 55 en 65%. Dit project is een mooi voorbeeld van gamificatie: iets alledaags krijgt een speels sausje. Bij dit project zijn er alleen maar winnaars! Proficiat aan alle deelnemers! Jullie fietsten en stapten samen de halve wereldbol rond in amper 1 jaar tijd! Doe zo voort!"
Ook Sylvia Deschacht, directeur van basisschool Ten Parke, ziet de voordelen van het project in. "In de week van 9 t.e.m. 15 mei gaat onze week van de voetganger en fietser door, waarbij we elke stapper en fietser belonen met dubbele spaarpunten. In diezelfde week organiseren we ook een wandelpool voor leerlingen, waarbij enkele leerkrachten de kinderen te voet naar school begeleiden. We vertrekken om 8.10 uur aan het grasplein van de Kasteelstraat, aan de achterkant van het station en om 8.15 uur vertrekken we aan het Rozenpleintje. Op deze manier moedigen we onze leerlingen aan massaal met de fiets of te voet te komen, het zonnetje zal alvast van de partij zijn!"