"Ik had mij voorgenomen nooit meer te sluiten..."

Patrick Demarest

08/12/2020
winkel

Na de kappers trokken we ook naar schoonheidsinstituten en sauna's. Wij vroegen hen hoe ze aankijken tegen deze verplichte sluiting in de strijd tegen covid-19 en hoe men toch nog inkomsten genereert? Instituut Hilde, Afrodite, Cleo Esthetiek, Caldare en La Luna komen aan bod. Starten doen we met Hilde Declerck van Instituut Hilde in de Nieuwstraat. 


(Foto Beeldig)

Hoelang ben je bezig? Welke zaak?

Hilde: ""Ik heb een schoonheidsinstituut, nagelstudio en bijouterie en verkoop sinds kort ook parfums voor dames, heren en kids. In november was ik trouwens 31 jaar zelfstandig in de Nieuwstraat in Torhout."

Werk je alleen of met personeel?

Hilde: "Ik heb een fantastisch team en werk met 4 meisjes fulltime. Tine en Annelien werken al meer dan 13 jaar bij mij, Femke en Marthe al bijna 5 jaar."

Hoe reageer jij op de verplichte sluiting?

Hilde: "Toen de 2de verplichte sluiting er kwam, geloofde ik dat niet. Ik had mij voorgenomen om NOOIT meer te sluiten maar zo werkt het natuurlijk niet. Corona is een stout beestje en we moeten allemaal zeer goed opletten, dat begrijpen wij wel."

"MAAR… wij kunnen ons perfect houden aan alle regels: 

     afstand bewaren: kan dit niet, dan is er een plexi tussen de klant en wij.

     wij ontsmetten alle materialen (dit is altijd zo)

     iedere klant moet bij het binnenkomen zijn handen ontsmetten

     iedere tafel en stoel is volledig ontsmet voor de klant binnenkomt

     iedere klant staat buiten netjes te wachten tot hij mag binnenkomen…

Onze klanten zeggen zelf dat ze zich nergens anders veiliger kunnen voelen! Echt waar!"

"Daarom zijn we zo triestig! 

Wij maken mensen gelukkig. Wij maken mensen mooi en dit kan nu niet meer.

Ik krijg dagelijks telefoons en berichtjes van klanten die vragen of ik hen kan helpen en dat kan en mag nu niet!!!

Gelukkig mogen wij wel onze deuren openen voor de verkoop. 

Gelukkig hebben wij zo’n lieve en trouwe klanten die ons iets gunnen in deze zeer bizarre tijd en geschenkjes komen kopen.

Gelukkig mogen wij onze producten verkopen en kunnen de klanten hen zo verder verzorgen."

Zijn er vooruitzichten op heropening? Hier en daar hoor je 1 februari...

Hilde: "Als het aan mij lag dan gaan we vandaag nog open hoor! Mijn team en ik staan te popelen om te herstarten! Wij zijn er klaar voor! En ik weet dat we dit in alle veiligheid kunnen doen. Ik denk dat de overheid zich niet kan permitteren om ons dicht te laten tot februari."

"Er zullen , net zoals de horeca en de kappers, zeer veel zaken moeten sluiten. Gelukkig ben ik al lang bezig en heb ik zeer veel gewerkt en toch is het moeilijk. Alles moet verder worden afbetaald he?"

"Bovendien zijn onze klanten nu al zo triestig. Hun voetjes doen pijn, hun gelnagels groeien uit en zijn echt niet netjes, haartjes groeien waar ze beter niet staan, hun gelaatsverzorgingskuren worden onderbroken…"

Wat mogen jullie wel doen?

Hilde: "Gelukkig mag onze verkoopruimte wel open. Op afspraak ben ik in mijn winkel en kan ik zo producten, bijous, geschenkjes en cadeaubonnen verkopen! Zo houden we ons toch bezig en houden we contact met onze klanten."

"Daarnaast ben ik veel bezig op Facebook en Instagram om onze producten te promoten. In deze periode maak ik ook van de gelegenheid gebruik om verder bij te scholen door het volgen van webinars en online opleidingen." 

"Een keer per week ga ik met mijn meisjes, mijn team dus, en hun kindjes wandelen in Wijnendale bos of in Groenhove. Zalig is dat!"

Verwacht je een goede verkoop van cadeaubonnen en producten als eindejaarsgeschenken?

Hilde: "Ik voel dat de mensen met ons meeleven. Ze doen er alles aan om ons iets te gunnen en spreken ons veel goede moed in. Ik denk dat iedereen echt zijn best zal doen om nu, nog meer dan anders, lokaal te shoppen. Het zal ook nodig zijn. Van veel zelfstandigen staat het water nu al aan de lippen."

Enig idee hoeveel procent omzet je verliest?

Hilde: "Sinds we dicht zijn is er een omzetverlies van ongeveer 80%."

Denk je dat deze situatie een invloed gaat hebben op de voortzetting van je zaak: financieel, klanten die afhaken…

Hilde: "Natuurlijk heeft deze tweede verplichte sluiting een invloed op onze zaak. Financieel is dat moeilijk he! We moeten nu aan onze spaarboek prutsen en dat is nooit leuk!"

"Mogelijks gaan er wel enkel mensen stoppen met hun gelnagels. Of misschien zijn ze tijdens deze lockdown naar iemand anders gegaan die wel nog verder werkt, ook al mag dat niet.  Eerlijk .... dat piekt."

"We zullen er álles aan doen om onze klanten weer in de watten te leggen, hen service  te geven zoals we al jaren doen. We zullen iedereen met open armen ontvangen. Nu zijn we vooral dankbaar voor iedereen die naar de winkel komt om een product of geschenkje te kopen. De feestdagen staan voor de deur en ik denk dat er dit jaar meer geschenkjes zullen liggen dan andere jaren. Gezelligheid in eigen bubbel!"