Kortemarkstraat opnieuw open

Patrick Demarest

28/10/2023
Actua

Na een periode van intense wegenwerken ging de Kortemarkstraat vrijdagnamiddag 27 oktober weer open voor verkeer. De voornaamste verbindingsweg tussen beide gemeenten werd volledig vernieuwd. Er werd ook een vrijliggend fietspad voorzien. 

De verbinding Torhoutstraat - Kortemarkstraat is een drukke slagader tussen Torhout en Kortemark, en niet in het minst voor fietsers. Heel veel schoolgaande jeugd neemt deze route van en naar hun school in Torhout of Kortemark. Na enkele jaren wegenwerken tussen beide gemeenten, gaat de rijweg met nieuw dubbelrichtingsfietspad open. In totaal werd 3,03 kilometer straat vernieuwd, 930 meter in Kortemark en 2,1 kilometer in Torhout. De straat werd vrijdagmiddag opnieuw opengesteld voor verkeer.


"Iedereen zal het ermee eens zijn dat de vernieuwing van de Kortemarkstraat noodzakelijk was. Het losliggend tweerichtingsfietspad maakt het voor fietsers alvast heel wat aangenamer en veiliger en dat was voor ons een must in dit dossier", geeft schepen voor Openbare werken Hans Blomme mee.     

Werkzaamheden in Kortemark

Gemeente Kortemark was als eerste aan zet. De aannemer begon er op maandag 6 september 2021 met de heraanleg van de Torhoutstraat over een afstand van in totaal 930 meter. De werfzone strekte zich uit van aan het kruispunt met de Hermitagestraat tot aan de grens met Torhout, en werd in drie fases stelselmatig aangepakt.

Naast een nieuw wegdek kwam er ook een volledig nieuw gescheiden rioleringsstelsel. Voor het fietsverkeer kwam er een nieuw, grotendeels vrijliggend, fietspad. De bovengrondse elektriciteits- en kabeldistributieleidingen gingen ondergronds en de openbare verlichting hangt tegenwoordig aan kreukelpalen, die meebuigen bij een aanrijding en dus minder kans op zware letsels geven.

In de marge van de heraanleg liet Kortemark ook bufferbekkens met een capaciteit van in totaal 3.700 m² aanleggen nabij de Tuinwijk. Die zorgen voor extra buffercapaciteit voor de Kasteelbeek.

Werkzaamheden in Torhout

In juni 2022 vervolgde Torhout dit dossier met de integrale vernieuwing van de rijweg en de aanleg van een nieuw fietspad. Een nieuw grachtensysteem zorgt voor bijkomende buffercapaciteit. Met gedeeltelijke grondinname werd extra ruimte vrijgemaakt voor het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Dit was niet mogelijk zonder de bereidwilligheid en samenwerking van de betrokken eigenaren langs dit traject.

Subsidies

Voor het aandeel fietspad deden zowel het Lokaal Bestuur van Kortemark als van Torhout een beroep op subsidies van de provincie West-Vlaanderen via het Fietsfonds. Fluvius stond in voor het aandeel riolering met de aanleg en de opvolging.

Bomen geplant in november/december

Als sluikstuk worden de bomen tussen het fietspad en de rijweg nog aangeplant in de periode november/december. Dit gebeurt met beperkte hinder voor het verkeer.