Leerlingen Atheneum Eureka in Londen op stage

Patrick Demarest

07/03/2019
cultuur/onderwijs

Omdat het altijd leerijk is te ‘gluren bij de buren’ schreef het atheneum Eureka vorig jaar een motiveringsdossier aan Europa om met Erasmus-middelen leerlingen van de opleiding verzorging een unieke werkervaring te bezorgen in het buitenland. De secundaire school uit de Rijselstraat in Torhout kreeg inderdaad een subsidie toegekend en de leerlingen brengen op 24 maart en 5 mei verslag uit van hun ervaringen in Londen. Dit ter gelegenheid van respectievelijk de infonamiddag en de opendeurdag.

“Vorig schooljaar maakten we als school voor het eerst kennis met de mogelijkheid om leerlingen stage te laten lopen in het buitenland. Als uitbreiding op het initiatief van vorig jaar ligt naast de werkervaring in het buitenland dit jaar de sterkte van ons project in de samenwerking met twee andere scholen”, verklaart directeur Ilse Coucke, “schooloverstijgende samenwerking is de toekomst! Binnen onze scholengroep impact gingen we op zoek naar andere scholen die dezelfde opleiding aanbieden en bundelden we onze visie. "

Care with impact

"De gedrevenheid om te vernieuwen van atheneum Jan Fevijn uit Assebroek, het enthousiasme van KTA Brugge en de daadkracht van atheneum Eureka zorgden voor de perfecte match, we doopten ons project tot ‘Care with Impact’. 36 leerlingen uit de drie scholen bereidden zich samen voor op de stage. Naast het aanleren van vakgebonden termen in de Engelse taal en de kennismaking met het zorgsysteem (health care) in Engeland, leerden ze ook inzetten op samenwerken en burgerschap. Zondag 17 februari begonnen de leerlingen samen met vier begeleiders aan hun Europees avontuur. Ze stelden het goed en ontplooiden zich op verbazingwekkend snel tempo tot wereldburgers! Naast het belang voor hun professionele ontwikkeling, zijn we ervan overtuigd dat deze ervaring de leerlingen ook heel wat heeft bijgebracht op het vlak van zelfredzaamheid en het nemen van initiatief . De diversiteit van een wereldstad als Londen draagt ook bij tot het ontwikkelen van een meer open kijk op de wereld. "

Welcome back…en nu vertellen!

Het project weerspiegelt de visie van de scholen dat leerlingen maximale leerkansen moeten krijgen… en dat het ogenschijnlijk onbereikbare toch haalbaar kan worden. Dankzij het binnenhalen van Europese subsidies was deze stage immers kosteloos voor de leerlingen. Zaterdag 2 maart verwelkomden ze de groep met open armen terug in het station van Brugge. Aan twee van de zevendejaarsleerlingen werd al een contract aangeboden! Een leerling tekende en gaat na zijn afstuderen onmiddellijk aan de slag in Londen.