Masterplan stationsomgeving

Patrick Demarest

05/07/2021
straat/wijk

 De Torhoutse stationsomgeving vormt een belangrijke poort en verwelkoming tot de stad. Na de stadskernvernieuwing wil men de stationsbuurt een aangename en kwaliteitsvolle uitstraling geven. Dit wil Lokaal Bestuur Torhout samen doen met de NMBS en De Lijn.

 

Recent werden de gesprekken met de NMBS en De Lijn rond het masterplan voor de stationsomgeving terug opgestart. De voorbije jaren werd een eerste voorstel van de stationsomgeving uitgewerkt en ook terug opgeborgen, aangezien er op dat moment geen financiële middelen voor de uitvoering vrijgemaakt konden worden bij de verschillende partners.

Op vandaag willen we dit met de opmaak van een nieuw masterplan voor zijn. De opmaak van het masterplan stationsomgeving 2.0 kent een korte doorloopperiode van ongeveer 6 maanden met als doel de ambities van de partners via een plan uit te werken en de investeringen per partij op te sommen.

Samenwerkingsovereenkomst

De verschillende partners bundelen hun afspraken in een samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerkingsovereenkomst werd op de gemeenteraad van juni ter goedkeuring voorgelegd.

De overeenkomst heeft als doel om de ambities van de betrokken partners om te zetten in een gezamenlijke visie en een plan voor de stationsomgeving.

De partners willen met de vernieuwing en de reorganisatie van de stationsomgeving volgende gezamenlijke doelstellingen bereiken:


  • De levendigheid en de doorwaadbaarheid van de stationsomgeving optimaliseren;
  • De reorganisatie van de stationsomgeving, rekening houdend met de ambities van de betrokken partijen;
  • De intermodaliteit aan het station verbeteren.


Bestek voor studieopdracht


Gelijktijdig met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst wordt een bestek voor de studieopdracht gelanceerd. Hierin staan ook de ambities van de partners omschreven. Kortom: met welke wensen zal de ontwerper rekening moeten houden?


Het Lokaal Bestuur Torhout neemt de leiding als aanbestedende overheid voor het uitschrijven van een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking waarbij gespecialiseerde ontwerpers aangeschreven worden.


De start van het ontwerpproces is voorzien voor midden september 2021.


In het masterplan zullen volgende elementen opgenomen zijn:


  • Een brede visie op de site en haar omgeving, passend in het masterplan van de stadskernvernieuwing.



  • Een meer gedetailleerd plan (op inrichtingsniveau) van de invulling van de verschillende deelruimtes/onderdelen op de site. Deelruimten zijn onder andere:


  • het Stationsplein met de Stationsstraat, de Viaductstraat (en parking), de Elisabethlaan, de Bassinstraat, de Tinnenburgstraat (kortom de westzijde van het spoor);
  • de groene zones, parkings en wegenis (aan de oostzijde van het spoor);
  • de invulling van het Stationsgebouw;
  • een onderdoorgang onder het spoor voor fietsers en voetgangers;
  • de busperrons.


  • Een tijdslijn voor de uitvoering van de werken met beschrijving van de acties op korte en lange termijn.


  • Een ruwe financiële berekening (kosten-baten) van de uit te voeren werken per partij, in het bijzonder van de onderdoorgang, de aanleg van de publieke ruimte, eventuele gebouwen,…




Binnen het afbakeningsgebied moet er rekening gehouden worden met alle gebruikers en alle facetten van de buurt.

"Een keuze voor participatie vanaf het begin van het masterplan vormt dan ook een onderdeel van de studieopdracht. De ontwerpers en de partners gaan hierbij actief in overleg met de buurt, de scholen,… De goede ervaring in participatie met de burger, om via een ontwerpweek alle vraagstukken en suggesties bijeen te brengen, wordt ook voor het stationsplein herhaald.  We mikken met andere woorden op een gedragen plan.  Een plan waar de inwoners en de gebruikers zich zullen herkennen.  Maar ook gedragen door de NMBS en De Lijn.  Onder andere de financiële inbreng en de engagementen naar de toekomst zullen voor alle partijen duidelijk zijn." aldus schepen van stadsplanning en communicatie Lieselotte Denolf


Alle partijen leggen de huidige documenten voor akkoord aan hun bestuur voor, zodat na ondertekening de procedure vanaf 15 juli 2021 kan opstarten.