Op 2 en 3 oktober ging naar goede gewoonte het Weekend van de Klant door. UNIZO, de POM, OC West en de provincie West-Vlaanderen en Torhout Handelt sloegen de handen in elkaar om op drie locaties in West-Vlaanderen een leegstaand handelspand om te toveren tot een Instagram-proof setting voor een unieke selfie, waaronder Torhout. Gedelegeerd bestuurder van UNIZO Danny Van Assche kwam langs in Torhout.
In Torhout, Harelbeke en Poperinge werd tijdens het Weekend van de Klant een leegstaand pand in het handelscentrum omgetoverd tot een locatie waar beleving, hashtags en taggen centraal staat. De klanten werden er letterlijk in de bloemetjes gezet en bedankt voor het shoppen bij handelaars uit eigen streek. Ann van Assche (coördinator economie): “Weekend Van de Klant is traditioneel een moment waar winkeliers hun klant bedanken, we zijn ervan overtuigd dat na de vele lockdowns klanten op hun beurt dankbaar zijn opnieuw te kunnen shoppen bij hun lokale winkeliers”
Brecht Clyncke (regioverantwoordelijke UNIZO Noord-West-Vlaanderen): “Met deze actie wil UNIZO het potentieel van leegstand in handelscentra in de kijker plaatsen. Meer dan ooit zijn er mogelijkheden om ruimtes in de West-Vlaamse handelscentra op een originele manier in te vullen. De keuze voor een Instagram-setting is niet toevallig. Klanten willen interactie met hun favoriete handelszaak en hun stad.”
Weekend van de Klant viel dit jaar toevallig samen met de afschaffing van de mondmaskerplicht bij handelaars, UNIZO pleitte al langer voor het afschaffen want de verplichting zorgde voor een onnodige barrière tussen de winkelier en hun klant. Hilde Declerck (medevoorzitster UNIZO Torhout): “We merkten opluchting bij heel wat handelaars bij de beslissing van het overlegcomité. Het wegvallen van de mondmaskerplicht zorgt opnieuw voor een volwaardige interactie tussen winkelier en klant.”