Nieuwe website www.torhout.be

Patrick Demarest

29/06/2018
Actua straat/wijk

Na de recente lancering van de nieuwe website van Cc de Brouckere, is het nu de beurt aan het Lokaal Bestuur Torhout! De gebruiker centraal, een nieuwe frisse look en direct online afhandelen via het digitaal loket, dat zijn de uitgangspunten van de vernieuwde website www.torhout.be!

De website van het Lokaal Bestuur Torhout was dringend aan vernieuwing toe, dat is duidelijk. De verouderde interface en moeilijke structuur maakte het niet evident om iets te vinden. Werk aan de winkel dus om tot een hedendaags en gebruiksvriendelijk online platform te komen!

Vanuit de vraag van de burger

De nieuwe website moest niet enkel mooier en aantrekkelijk zijn, het moest vooral praktisch en gebruiksvriendelijk zijn. De burger moet op een zo snel mogelijke manier geholpen worden. Hetzij door snel zijn informatie te vinden, of door zijn vraag onmiddellijk online te kunnen afhandelen. Zo zette de stad in op een slimme zoekmachine en een gebruiksvriendelijk en uitgebreid digitaal loket.

Direct online afhandelen in het digitaal loket
Nieuw is het uitgebreide digitaal loket! Tot op vandaag kon je al diverse zaken aanvragen via het e-loket, maar moest je als burger toch nog even langskomen bij de stadsdiensten, of moest je een aantal dagen wachten om je documenten via de post te ontvangen.

Schepen van ICT, Joost Cuvelier is alvast enthousiast; "De burger kan via de nieuwe website meer dan 30 attesten online aanvragen. 14 attesten komen daarenboven direct in je mailbox terecht, je hoeft er zelf je huis niet meer voor uit. Dus heb je een attest van woonst nodig of een uittreksel uit het bevolkingsregister? Met enkele klikken is het gefikst! Of je het nu 's morgens, 's middags of 's nachts wil aanvragen!"

Correcte info via koppeling met externe databank
Van een gemeentelijke website verwacht men dat de informatie correct is. Heel veel van de dienstverlening ligt echter in het verlengde van Vlaamse of federale producten of diensten. Wat kost een rijbewijs en hoe vraag je het aan, hoe kan ik een attest van gezinssamenstelling aanvragen,… en wat als er iets verandert?

Om de informatie zoveel als mogelijk up-to-date te houden, werd gekozen om te werken met de interbestuurlijke producten- en dienstencatalogus (IPDC), een catalogus die informatie over alle producten en diensten van de overheid aanbiedt (niet alleen de Vlaamse, ook de federale en provinciale).

Een belangrijk voordeel: eventuele wijzigingen in producten of wetgevingen worden automatisch overgenomen. Steeds up-to-date informatie dus! Uiteraard werd ook nog heel wat lokale informatie toegevoegd die specifiek voor onze stad van toepassing is.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere extra's voorzien. We lijsten er een aantal voor je op:

  • Meldingen kunnen nu makkelijk digitaal. Dankzij een koppeling met het softwarepakket 3P, kunnen burgers nu online meldingen doorgeven van een beschadigd voetpad, sluikstort, zwerfvuil,… enz.
  • Activiteiten op Torhoutse bodem kunnen in de kijker geplaatst worden, dankzij een rechtstreekse koppeling met de UiTdatabank.
  • Dynamische openingsuren: per dienst zie je onmiddellijk wanneer je er vandaag of morgen terecht kan.
  • Nieuwsbrief: Burgers die actief op de hoogte gehouden willen worden, kunnen vanaf heden ook inschrijven op de nieuwsbrief.