Naar aanleiding van de opmaak van het fietsbeleidsplan lanceerde het Lokaal Bestuur Torhout, in samenwerking met de mobiliteitsexperten van Traject nv, de online bevraging “Torhout op de fiets”. Hierbij de resultaten...En van maandag 27 tot en met vrijdag 31 maart kan je jouw fiets gratis laten labelen aan het Fietspunt.
Het doel van de enquête was om zicht te krijgen op het fietsverplaatsingspatroon van de Torhoutenaar. We brachten in beeld hoe de burgers het fietsen in Torhout beleven. Met behulp van de bevraging kregen we zicht op goede punten, knelpunten en de routes van de Torhoutse fietsers.
989 personen namen deel aan de enquête. 83% van de respondenten woont in Torhout. Het merendeel hiervan woont in het centrum (32%). Daarnaast zijn de wijken Don Bosco (15%), Goede Herder (11%) en Wijnendale (10%) goed vertegenwoordigd in de enquête.
Fietspotentieel
Belangrijke conclusie van deze bevraging: het fietspotentieel in Torhout is heel groot. Liefst 72% van de respondenten zou overwegen om de auto vaker thuis te laten staan als er meer maatregelen zouden genomen worden ten voordele van de fietsveiligheid.
Elsie Desmet, schepen van mobiliteit: "De opmaak van het fietsbeleidsplan heeft als doel om alle nodige maatregelen op te lijsten die tot meer en veiliger fietsen in Torhout kunnen leiden. Ik ben blij dat zoveel inwoners en bezoekers aangeven dat ze ook meer gebruik willen maken van de fiets in Torhout. Dat moet ons stimuleren om ons fietsbeleid een stevige duw in de rug te geven."
Fietspaden en kwaliteit ervan
Wat de fietspaden en de kwaliteit ervan betreft, scoren volgende straten duidelijk het best:
Volgens de respondenten ligt er nog werk voor de boeg in:
Fietsbeleving
Gevraagd naar de fietsbeleving zien we duidelijke pluspunten en werkpunten:
Voorgestelde maatregelen
Het minderen van (snel) gemotoriseerd verkeer loopt als een rode draad doorheen de antwoorden:
Welke concrete maatregelen stellen de respondenten voor om tot betere fietsverbindingen te komen?
Betere fietspaden en meer fietsstraten/fietszones werden het meest vermeld.
Voor extra fietsstraten en fietszones kijken de inwoners en bezoekers vooral naar het centrum van Torhout, samen met de Rozeveldstraat en het centrum van Driekoningen/Sint-Jozef Arbeider.
Prioritair aan te pakken fietsoversteekplaatsen concentreren zich rond de aansluiting op het kruispunt van de Aartrijkestraat met de Noordlaan, het kruispunt van de Oostendestraat met de Hogestraat en de Zomerstraat, het kruispunt van de Bruggestraat met de R34, het kruispunt van de Keibergstraat met de R34 en het kruispunt van de Ruddervoordestraat met de Kasteelstraat.
"We hebben hier, samen met Vlaanderen, al werk van gemaakt door aan het kruispunt van de Noordlaan met de Aartrijkestraat een conflictvrije oversteek voor fietsers te realiseren en de nieuwe state-of-the-art fietsinfrastructuur met de fietstunnel en fietsbrug in de omgeving van de Lichterveldestraat-Tuinstraat-Tinnenburgstraat biedt een alternatief voor het kruispunt van de Ruddervoordestraat met de Kasteelstraat", zegt Elsie Desmet, schepen van mobiliteit.
Betere fietspaden worden prioritair gevraagd in de Aartrijkestraat, Oude Wijnendalestraat, Roeselaarseweg, Ruddervoordestraat en Zeeweg
De mobiliteitsexperten van Traject nv hechten heel veel belang aan goede fietsenstallingen. Een veilige haven voor een fiets trekt fietsverkeer aan. Ook hiermee ging het lokaal bestuur aan de slag. Zo plaatsten we de voorbije maanden mooie en degelijke fietsenstallingen in het straatbeeld.
Zo zijn er de fietsnietjes die je terug kan vinden in de nieuwe stadskern, de nieuwe overdekte fietsenstalling op centrumparking Hofstraat en de fietsparkeerplaatsen met fietsrekken in de Beerstraat en op parking De Gheldere.
Elsie Desmet, schepen van mobiliteit: "De deelnemers aan de enquête hebben duidelijk in beeld gebracht waar het nu al goed en veilig fietsen is en waar dat in de toekomst beter moet kunnen. Dat kan ons heel goed helpen bij het opmaken van het fietsbeleidsplan en de keuzes voor toekomstige investeringen. We willen van Torhout een fietsvriendelijke en vooral fietsveilige stad maken, en de mening van de Torhoutenaar en haar bezoekers is hierbij cruciaal. Ik wil de respondenten heel graag danken voor hun input!"
Input voor opmaak fietsbeleidsplan
De resultaten van deze bevraging zorgen samen met de conclusies van het terreinbezoek en het overleg met diverse stakeholders voor input bij de verdere opmaak van het fietsbeleidsplan. De komende maanden bepalen we samen de ambities en doelstellingen voor het fietsbeleid in Torhout. Het fietsbeleidsplan zal een pakket aan concrete actiemaatregelen bevatten.
Het finale fietsbeleidsplan wordt tegen begin september verwacht.
Wil je je fiets beschermen tegen diefstal? Laat je fiets gratis labelen van maandag 27 tot en met vrijdag 31 maart.
Het labelen vindt plaats in het Fietspunt, aan de fietsenstalling aan de voorkant van het station in de Viaductstraat.
Het Fietspunt is open van 8 tot 9 uur en van 15.15 tot 16.15 uur. Op woensdag 29 maart is er een lange opening voorzien tot 18 uur.
Je fiets labelen is gratis. Het enige wat je nodig hebt is je identiteitskaart. Vergeet deze dus zeker niet mee te nemen!
"Fietsen is gezond, fietsen is leuk, fietsen is goed voor het milieu, kortom fietsen is tof! Ook het coronavirus heeft er voor gezorgd dat meer mensen de fiets hebben ontdekt. Meer en meer mensen trekken er graag eens op uit met hun fiets of fietsen naar hun werk of doen boodschappen met de fiets. Zorg dat je fiets herkenbaar is. Laat hem labelen zodat mogelijke geïnteresseerden worden afgeschrikt. Mocht iemand er toch in slagen met jouw fiets ervandoor te gaan, dan kan de politie hem gemakkelijker aan jou terugbezorgen dankzij het unieke nummer", zegt schepen van mobiliteit, Elsie Desmet.