Stad Torhout creëert twee miljoen extra beleidsruimte!

Patrick Demarest

08/12/2015
Actua

Op een persconferentie in het stadskantoor gaf het college van burgemeester en schepenen toelichting bij het meerjarenplan, periode 2016-2019. Opvallend daarbij is dat er meer financiële ruimte komt. Voor de hand liggende vraag: hoe komt dat?

“Prioritaire doelstellingen in het meerjarenplan waren de waterbeheersing en de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Die blijven uiteraard behouden”, gaf burgemeester De Cuyper mee.

IMG_7518

Kristof Audenaert: “Nieuw zijn de aanleg van een nieuw recreatief park met bufferbekken langs de Noordlaan (Naast de Chantilly), het herstel van de landelijke wegen na de werken aan de Oostendestraat, de aanleg van een kunstgrasveld op het oefenveld T2 in het Sportstadion Benny Vansteelant én een masterplan voor de herinrichting van de stadskern.”
Wat leerden we nog. Dat er vier grote fietsdossiers worden uitgewerkt: vrijliggende fietspaden langs de Oostendestraat, fietspad langs de Rozeveldstraat, de fietsverbinding tussen Torhout en Kortemark en de fietssnelweg tussen Lichtervelde en Torhout (langs de spoorweg).
De werken voor de aanleg van het lokaal en regionaal bedrijventerrein langs de Roeselaarseweg starten in 2016. Vanaf 2018 kunnen de eerste bedrijven zich er vestigen.
Uitgesteld: station en voetbalvelden
De NMBS heeft bevestigd dat de herinrichting  van de stationssite niet meer voor deze legislatuur zal zijn. De stad wil wel een masterplan rond de stadskernvernieuwing laten uitwerken waarbij ‘Beleving’ centraal staat. Het zal daarbij een beroep doen op de Vlaamse bouwmeester. Dat plan zal uiteraard rekening houden met de vernieuwde stationsomgeving. In 2019 zou de eerste fase van het plan in uitvoering moeten gaan. “In elk geval moeten eerst alle riolen worden aangepast”, beklemtoont de burgemeester. Ook de aankoop van grond voor voetbalvelden langs de oprit naar de autosnelweg is niet voor deze legislatuur. “Die beslissing moet in de volgende legislatuur worden genomen”, verduidelijkt burgemeester De Cuyper.
Nieuw: centrummanager
Ook minister Hilde Crevits bracht nieuws mee naar Torhout. “Torhout is een van de koplopers op het vlak van de integratie stad-OCMW. Dat komt uiteraard omdat we hebben geopteerd voor één secretaris voor de stad en het OCMW. Beleidsmatig moet die de diensten van stad en OCMW laten integreren tot een onthaal, een financiële dienst, een ICT… Met andere woorden: de secretaris moet twee evenwaardige diensten met elk tweehonderd weknemers onder een dak brengen!”

“Torhout wil ook zijn taak als handelscentrum en regionaal centrum versterken. Europa ondersteunt projecten rond centrummanagers. Dat zijn ambtenaren die de samenwerking tussen de handelaars en de stad gestalte moet geven en de aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van het centrum moeten verhogen. Torhout diende een dossier in en dat werd positief beoordeeld. Als minister Muyters het licht op groen zet, kan Torhout subsidies krijgen voor die centrummanager. Dat zullen dan Europese en Vlaamse (het Hermes fonds) toelagen zijn.”
Van waar komt het geld?
Servais Deroo gaf toelichting bij de positieve cijfers. “De autofinancieringsmarge (in welke mate kan een gemeente de kosten dekken verbonden aan schulden), inclusief leningslasten, zou normaal gezien maar in 2019 positief zijn, dat is ze  nu al. In 2015 is er een positief saldo van 461.000, in 2016 1.180.000, in 2017 1.159.000…wat maakt dat we voor twee miljoen extra investeringen kunnen doen. Die positieve kentering komt er door besparingen en meerinkomsten. Via de kaasschaafmethode werd overal lineair bespaard. Diensthoofden werden gemotiveerd om naar het bord te kijken. Ook het OCMW liet minder uitgaven noteren. Qua personeel werden vertrekkers niet altijd vervangen en werd het aantal jobstudenten gehalveerd. De herverzekering van de stad leverde een besparing van 150.000 euro per jaar op. Het OCMW kostte 250.000 euro minder en de politiezone 100.000 euro. Ook de pensioenlast viel 100.000 euro minder zwaar uit. Er waren daarnaast meerinkomsten via belastingen, een meevaller was het dividend van EFIN ter waarde van 900.000 euro en 350.000 euro brandweerkosten die we konden recupereren.”

“De schuldratio, de schuld ten opzichte van het inkomen, zal in 2017 onder 1 staan. Dat komt omdat we drie jaar niet hebben geleend.”

Klik hier om de integrale tekst te lezen.