Wat is uw functie?
"Algemeen directeur van de scholengroep Sint-Rembert."
Hoeveel leerlingen telt de scholengroep Sint-Rembert dit jaar?
"Wellicht een goeie 6000-6100 als alle kleuters ook zijn ingeschreven, wat vaak in de loop van het schooljaar gebeurt."
Hoeveel personeelsleden zijn er actief in de scholengroep?
"Meer dan 900 personen: 234 in het basisonderwijs, 508 in het secundair onderwijs, 15 in het internaat, 113 mensen als onderhoudsmedewerker (technische dienst, poetsdienst en keuken), 20 personeelsleden in de kinderopvang en enkele buschauffeurs, busbegeleidsters en mensen die het middagtoezicht doen."
Hoe bereidt u die leerkrachten voor?
"Er is eigenlijk al sinds 18 augustus hard gewerkt om het nieuwe schooljaar voor te bereiden door alle leraren: klassen klaar zetten, lesvoorbereidingen, jaarplannen opmaken …
We proberen ook om voor 11 juli de mensen te verwittigen dat ze een nieuwe lesopdracht hebben zodat ze zich grondig kunnen voorbereiden."
Worden er nieuwe klemtonen gelegd?
"Ja, er is een nieuw rapportsysteem en leerlingenvolgsysteem in het secundair onderwijs en er komt een verplichte taalscreening in het eerste leerjaar lager onderwijs en het eerste jaar secundair onderwijs met remediëring."
Wat waren de grootste problemen in aanloop naar dit schooljaar?
"Het dalend aantal leerlingen in het secundair onderwijs en dus de opdrachtenverdeling en tewerkstelling in het secundair onderwijs. Er zijn heel weinig nieuwe mensen die konden starten. Het is spijtig dat je jonge, enthousiaste leraren moet ontgoochelen. De combinatie van minder leerlingen en langer werken maakt het moeilijk dat jonge mensen nu aan de bak komen, maar we hebben op middellange termijn zeker nog veel gemotiveerde leraren nodig."
Het secundair onderwijs staat dus nog altijd onder druk?
"Inderdaad."
De babyboom van enkele jaren geleden, nestelt zich nu waarschijnlijk in het basisonderwijs. Zorgt dat voor extra problemen?
"We maakten negen extra klassen in twee jaar bij: in Ten Parke kon de kapel in gebruik genomen worden, in Wijnendale een tweede (goed uitgeruste) containerklas."
Wat vindt u van de verplichte proef op het einde van de basisschool?
"Dat mag geen eindexamen voor de kinderen zijn, wel een ontwerp (zoals nu bestaat) om te controleren of de school goed werkt in het kader van het eigen kwaliteitsbeleid van de school. Centrale examens leiden teveel tot 'teaching to the test'. Het is wel goed dat scholen in het kader van kwaliteitsbewaking objectief kunnen meten of ze alle eindtermen en leerplandoelen hebben bereikt."
Zou u een samenvoeging van alle onderwijsnetten tot een net zien zitten? Zou dat niet kostenbesparend werken? Indien niet: waarom niet?
"Daar geef ik liever geen commentaar op."