Op de eerste schooldag kregen alle leerlingen en personeel een ijsje van de school. Klik hier voor meer foto's.
Wat is uw functie?
"In maart 2014 werd ik deeltijds directeur van het Houtlandinstituut, de secundaire school van het GO! (Gemeenschapsonderwijs) in Torhout. Vanaf dit nieuwe schooljaar ben ik voltijds als directeur aan de slag. Mijn collega M. Lingier werkt nog halftijds."
Hoeveel leerlingen telt campus Houtland dit jaar?
"In het secundair dat het algemeen-, technisch- en beroepsonderwijs omvat, zijn dat er 250. De kleuterafdeling en de basisschool hebben ongeveer 150 leerlingen. Daarenboven hebben we op onze campus ook nog een crèche voor de allerkleinsten en waar voor- en naschoolse opvang voorzien is voor de kleuters en de leerlingen van de basisschool. Alsof dat nog niet genoeg is hebben we een avondschool waar vele mensen les volgen."
Hoeveel leerkrachten zijn er actief in het Houtlandinstituut?
"In het lagere een achttal, in het secundaire vijftig."
Hoe bereidt u die leerkrachten voor?
"Wij voeren een stevig nascholingsbeleid zodat elke leerkracht zich in zijn domein verder kan specialiseren. Leerlingen krijgen op vlak van taal en wiskunde een optimale begeleiding. Uiteraard wordt het nieuwe schooljaar voorbereid aan de hand van een aantal vergaderingen."
Worden er nieuwe klemtonen gelegd?
"Ik wil de samenwerking tussen het lagere, het secundair en de avondschool optimaliseren. Een eerste stap in de goede richting is ondertussen een feit: de bureaus van de directies zijn samengevoegd, alsook die van de secretariaten. Ook de leraarskamer wordt een gemeenschappelijke ruimte. Ik hecht enorm veel belang aan communicatie. Verder leg ik de nadruk op discipline en heb ik bij de start van dit schooljaar alle klassen toegesproken."
Wat waren de grootste problemen in aanloop naar dit schooljaar?
"Het zag er even heel moeilijk uit omdat er weinig leerlingen zaten in de omliggende GO! basisscholen... Gelukkig konden we nog een pak leerlingen uit andere scholen aantrekken. Op die manier konden we alle leerkrachten aan boord houden en is er slechts één iemand die wat minder uren heeft. Een ander probleem in het secundair is het opstellen van de stageroosters: doordat we alle onderwijsvormen aanbieden en we ook diverse beroepsopleidingen aanbieden is het opstellen ervan een complex probleem. Petje af voor de lessenroostermaaksters."
Het secundair onderwijs staat dus nog altijd onder druk?
"Voorlopig wel."
De babyboom van enkele jaren geleden, nestelt zich nu waarschijnlijk in het basisonderwijs. Zorgt dat voor extra problemen?
"Nee."
Wat vindt u van de verplichte proef op het einde van de basisschool?
"Ik sta daar positief tegenover. Via een uniforme proef kan men het profiel van de leerling nagaan, zien of hij bijsturing nodig heeft. Dat geldt eveneens voor de school. Ik ben trouwens ook voorstander van ijkingsproeven bij de overstap van het secundaire naar het hoger onderwijs."
Zou u een samenvoeging van alle onderwijsnetten tot een net zien zitten? Zou dat niet kostenbesparend werken? Indien niet: waarom niet?
"Dat is een heikel punt. Dat zou normaal gezien kostenbesparend kunnen werken. Er zouden hoogstwaarschijnlijk jobs sneuvelen. Ik ben er op zich niet tegen maar door de bestaande structuren is dat moeilijk realiseerbaar."