Torhout neemt verkeersmaatregelen in Ernest Claeslaan

Patrick Demarest

27/02/2025
Actua

Eind 2024 vonden twee participatiemomenten plaats over de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de Ernest Claeslaan, Donaustraat en Groenhovestraat. Samen met de aanwezige buurtbewoners en een studiebureau bracht het Lokaal Bestuur Torhout de problemen in kaart en zocht het naar oplossingen op maat van de wijk. Op 25 februari vond een afsluitend infomoment plaats waarop de maatregelen toegelicht werden.



Metingen

Na de participatiemomenten controleerde het studiebureau de tellingen en snelheidsmetingen in de straten om de verschillende bezorgdheden te bekijken. Uit deze metingen kwam naar boven dat vooral op snelheidsremmende maatregelen ingezet moet worden. De verkeersintensiteit in de straat is aanvaardbaar voor een woonstraat.


Mobiteam

Het lokaal bestuur besprak de metingen en de voorstellen van de bewoners in het mobiteam. Dit team bestaat uit interne en externe deskundigen die advies opstellen over mobiliteitsproblemen. Het mobiteam schoof verschillende oplossingen naar voren, die eind januari door het schepencollege werden besproken en gevalideerd.


Terugkommoment

Op 25 februari vond een afsluitend infomoment plaats. Alle bewoners uit de straten Ernest Claeslaan, Donaustraat en Groenhovestraat werden uitgenodigd. Op dit infomoment deelde het lokaal bestuur mee welke maatregelen op korte termijn genomen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

 

Toekomstige maatregelen

Het Lokaal Bestuur Torhout plant heel wat maatregelen op korte termijn, voornamelijk om de snelheid af te remmen en de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Voor verschillende maatregelen wordt gewerkt met testopstellingen, die in de eerstvolgende maanden geƫvalueerd worden.


Maatregelen op korte termijn

  1. De kruispunten worden beter geaccentueerd door wegmarkeringen "voorrang van rechts" aan te brengen op de verschillende zijtakken.
  2. Er wordt een zebrapad voorzien ter hoogte van de trage weg die zich bevindt naast Ernest Claeslaan nummer 1. Deze maatregel heeft een licht snelheidsremmend effect en accentueert de trage weg.
  3. De fietsers worden richting de Keibergstraat - Sint-Jozefstraat gestuurd om het drukke kruispunt Brildam met Hugo Verriestlaan te vermijden. De route Keibergstraat- Sint-Jozefstraat werd ingericht als fietszone en is dus een veiligere route. Ter hoogte van de aansluiting van de Schildersweg op de Ernest Claeslaan wordt een wegversmalling voorzien om deze route te accentueren. Op korte termijn komt een testopstelling op deze locatie.
  4. De snelheid wordt vooral overschreden in het wegsegment tussen Rijnstraat en Moezelstraat. Daarom komt ook hier een wegversmalling als testopstelling om de snelheid van automobilisten af te remmen. Fietsers zullen naast de wegversmalling kunnen rijden.


Overige maatregelen

Op langere termijn wil het bestuur ook werken aan uitwijkstroken in de Groenhovestraat en  het kruispuntvlak van Ernest Claeslaan met Maasstraat en Breughellaan versmallen en ontharden. Aan de hand van snelheidssoftware zal het lokaal bestuur de 2 testopstellingen rond de wegversmallingen evalueren. Indien deze versmallingen een impact hebben op de gemeten snelheden, kan de testopstelling omgevormd worden tot een definitieve oplossing.


Op www.torhout.be/ernest-claeslaan vind je het conclusieverslag van het studiebureau over de participatiemomenten en de presentatie van het afsluitend infomoment terug.

Het bestuur hoopt met deze maatregelen de Ernest Claeslaan leefbaar en verkeersveilig te houden en tegemoet te komen aan de noden van de bewoners.