(Corona stuurde het hele boekjaar in de war...)
Het beroep zal in die vijf jaar ook al heel wat geëvolueerd zijn.
Wim: “Alles wordt nog veel meer digitaal en meer toegespitst op consulting en begeleiding. En er zijn ook voortdurend veranderingen in de wetgeving. Zo zorgt de komst en de ondersteuning van de elektrische wagen voor een andere autofiscaliteit. Ook gebeurtenissen als het coronaverhaal zorgden voor noodzakelijke aanpassingen.”
Hebben jullie trouwens echte specialiteiten?
Wim en Sara: “We zijn een kantoor specifiek voor zelfstandigen, vrije beroepen en de kleinere KMO’s. Wij staan garant voor een persoonlijke aanpak doordat klanten altijd met dezelfde personen te maken hebben. Daardoor kunnen we ook kort op de bal spelen. Voortdurende bijscholing zorgt ervoor dat we up to date blijven. En bovenal steunt de werking van ons kantoor op wederzijds vertrouwen tussen ons en de klanten.”
Is er binnen het kantoor een specifieke taakverdeling? Wat neemt Sara meest voor haar rekening?
Sara: “Ik word ingeschakeld bij de BTW-aangifte, de voorbereiding van de balansen en winstberekeningen, doe het onthaal en ben verantwoordelijk voor de informatica. Via een databeheerprogramma zorg ik voor de opvolging van de deadlines, het in orde houden van de administratie en het opvolgen van het archief en de volmachten.”
Wie zet de lijnen uit voor de toekomst?
Wim: “Dat doen we samen maar voorlopig is er een klantenstop want we willen onze klanten altijd de maximale service bieden!”
Je haalde het al even aan…corona. Dat zal wel een stevige invloed hebben gehad op jullie werking.
Wim: “Gigantisch! We hebben twee maanden enkel en alleen aan coronamaatregelen gewerkt. Elke dag info lezen om bij te blijven met de nieuwe regels. We kregen heel veel telefoons omdat een resem andere instellingen niet bereikbaar waren. En uiteraard lag dan de klemtoon op het aanvragen van VLAIO-premies en andere ondersteuningspakketten voor onze klanten. Bovendien zat ik de eerste maanden, omwille van de coronamaatregelen moest Sara van thuis uit werken, alleen in kantoor…Logisch dus dat ander werk achterstand opliep. Het was dus een gigantisch moeilijk jaar, niet financieel, maar wel qua info- en werkdruk!”
“In 2020–2021 wilden we het kantoor volledig digitaliseren maar door corona is dat dus niet gelukt!”
Wat staat er op het menu voor de toekomst?
Wim: “Digitalisering van het kantoor met anderhalf jaar vertraging door corona…”