Met ‘Digitaal Startklaar’ streeft VIVES ernaar om niet alleen het studiesucces, maar ook de digitale veerkracht van haar studenten te vergroten, zodat zij het meeste kans hebben tot slagen in het hoger onderwijs. Het domein onderwijstechnologie van hogeschool VIVES ontwikkelde in het kader van dit project een zelfinschattingstool die dit academiejaar al meer dan 4000 keer afgenomen werd. Dit project is uniek in Vlaanderen.
De mythe van digital natives ontkracht
In een samenleving die steeds meer digitaliseert, zijn digitale vaardigheden cruciaal. Hoewel vaak wordt aangenomen dat jongeren digitaal onderlegd zijn, blijkt uit recente cijfers dat maar liefst een derde van de 16- tot 24-jarigen in België nog steeds in digitale kwetsbaarheid verkeert (barometer digitale inclusie, 2024). Daarnaast stelt dit VRT artikel (12/11/2024) dat drie vierde van de Vlaamse leerlingen moeite heeft om online kritisch te zijn. Ook bij VIVES ervaart een specifieke groep studenten problemen door een gebrek aan digitale competenties of zelfvertrouwen. Dit vormt soms zelfs een belemmering om in het hoger onderwijs te starten.
Naast de jongere generaties richt VIVES zich met ‘Digitaal Startklaar’ ook sterk op zij-instromers, waarbij bijna 30% van de studenten 25 jaar of ouder is. Uniek in Vlaanderen is dat 25% van hen kiest voor afstandsonderwijs, en ook deze doelgroep heeft vaak behoefte aan een digitale basisopleiding.
Een duurzame oplossing voor digitale kwetsbaarheid
‘Digitaal Startklaar’ helpt digitale drempels te overbruggen door een efficiënte en effectieve omgang met digitale toepassingen te bevorderen. Dit gebeurt door te focussen op twee kerncomponenten: digitale vaardigheden en digitaal zelfvertrouwen. Een gebrek aan één van deze twee kan leiden tot inefficiënt gebruik van digitale tools en ondermijnt het studiesucces.
Zelfscreening en ondersteuning op maat
Dankzij steun van het voorsprongfonds (een toelage voor hogescholen van de Europese Unie sinds de coronacrisis om o.a. versterkt in te zetten op digitale onderwijsvormen) heeft VIVES een digitaal startpunt gecreëerd waar alle studenten vanaf 2023 een zelfscreening kunnen doen. Na het invullen ontvangt de respondent een persoonlijk feedbackrapport dat inzicht biedt in hun digitale startniveau en potentiële groeikansen. VIVES biedt gerichte leerpaden aan voor studenten die specifieke competenties willen versterken, naast een on-campus ondersteuningsaanbod voor wie een extra duwtje in de rug nodig heeft.
Naar een digitaal vaardige studentenpopulatie
Nieuw is dat opleidingen zelf inzicht krijgen in de digitale competenties van instromende studenten, zodat begeleiding nog beter afgestemd kan worden op de noden van studenten. Hieruit blijkt dat studenten zichzelf vaak digitaal vaardig inschatten in digitale communicatie en navigatie op het internet, maar dat kennis over auteursrechten en copyright bijvoorbeeld nog aandacht vraagt.
“Ik was langsgekomen voor uitleg over en opdrachten binnen Toledo (de elektronische leeromgeving binnen VIVES). En sinds ik ben langs geweest, heb ik geen enkele deadline meer gemist dus ik ben dankbaar voor alle hulp,” getuigt student Ghazal Lahm.
Toekomstgericht
Met ‘Digitaal Startklaar’ zet VIVES in op een toekomst waarin elke student zich vol vertrouwen en met de nodige digitale vaardigheden aan de opleidingen kan starten. Dit project illustreert VIVES' engagement om duurzame en inclusieve oplossingen te bieden in een veranderende digitale wereld. Dankzij het brede ondersteuningsaanbod en de persoonlijke aanpak worden studenten niet alleen digitaal vaardig, maar ook mentaal versterkt om hun leerpad succesvol te bewandelen.