“We komen nu precies nog veel beter overeen”

Patrick Demarest

09/04/2021
Bedrijf

Leen Tanghe, 53, is actief voor Argenta sedert 1 oktober 1989 en op 1 september 1992 werd ze zelfstandig kantoorhouder Argenta in Torhout. Het kantoor kende een heel stevige groei en Leen werkt nu met drie medewerkers. Ook haar dochter Annelien Verpoort werkt sedert oktober 2018 in de zaak. Dochter die in de voetsporen loopt van moeder…hoe valt dat mee?

Korte geschiedenis

Leen Tanghe: “Ik  ben bij Argenta gestart als bediende in Brugge op 1 oktober 1989. Vandaar ging het naar Knokke dan naar Roeselare en opnieuw naar Brugge. Ik herinner me nog dat mei 1990, ik zat toen in Roeselare, een topmaand was. Mensen stonden in rijen aan te schuiven!”

“Op 1 september 1992 werd ik zelfstandig kantoorhouder Argenta in Torhout, een bestaand kantoor van hoofdzetel Argenta dat ik overnam. Argenta Leen Tanghe was geboren! En er vloeide ondertussen heel wat water door de zee…In juli 1995 opende ik een 2de filiaal in de Ruddervoordestraat, op 1 maart 2010 nam ik een kantoor in Ieper over dat ik in juni 2016 opnieuw verkocht. In 2012 bracht ik beide kantoren in Torhout samen in de Aartrijkestraat en op 24 juli 2014 opende ik uiteindelijk het nieuwe kantoor op de huidige locatie.”

Kortom…jij en het kantoor hebben een hele evolutie doorgemaakt?

Leen: “Zeg dat wel! Toen ik in 1992 het kantoor overnam, waren er weinig klanten en startte ik nagenoeg van nul. Ik heb dan heel veel prospectie gedaan en enorm veel contacten gelegd. Dat was de manier van aanpakken toen want een computer had ik niet. Onder het motto ‘als je iets wil bereiken, moet je er veel voor doen’, heb ik er mijn tanden ingezet…
“Bij de start in Torhout bood ik hospitalisatieverzekering, kasbons, girorekening, rendementrekening, kaskredieten, speciale rekening, termijn rekening en hypothecaire kredieten aan.“

En ondertussen werkt je dochter Annelien ook in het kantoor…

Leen: “Ja, sedert oktober 2018. Annelien volgde alle wettelijke opleidingen via Febelfin om in een bank te kunnen werken. Nu is ze bezig aan de specialisaties, ze voltooide al het traject beleggen zodat ze nu het loket combineert met beleggingen.”

Annelien (27): “Ik studeerde eigenlijk toegepaste psychologie en startte in  2018 deeltijds in het kantoor. In december 2019 stapte ik voltijds aan boord. Bij Febelfin volg ik opleidingen, het traject beleggingen heb ik voltooid, nu ben ik bezig met verzekeringen en kredieten.”

Moeder en dochter samen in een zaak? Hoe valt dat mee?

Annelien: “We komen precies nu nog veel beter overeen …”

Leen: “Vroeger vroeg Annelien aan mij…wat doe jij eigenlijk elke dag zo lang in jouw kantoor? Door hier te werken, snapt ze wat ik hier allemaal doe.”

Annelien: “Nu begrijp ik dat je veel energie in je klanten moet steken en ik wil dat ook doen! Mensen zijn dat hier zo gewoon!”

Leen: “Een persoonlijke aanpak staat hier centraal. Daarom hou ik ook vast aan mijn personeel. Iedereen is hier graag gezien. We hebben hier samen hetzelfde doel: een warme werking!”

Is het uiteindelijk doel dat Annelien het kantoor overneemt?

Leen: “Op termijn wel maar ik moet wel nog twaalf jaar werken. Het is dus nog niet voor direct. We willen wel nieuwe jonge klanten binnenhalen via whatsApp en messenger.”

Annelien: “Dat is inderdaad een doelstelling van mij. En vrienden van mij kan ik op die manier ook helpen. Weet je dat ook jonge mensen nood hebben aan een persoonlijke aanpak!?”

Wordt er dan thuis ook nog over de zaak gepraat?

Leen: “Dat zal moeilijk gaan want Annelien is al het huis uit…”