Onnodig te vragen wellicht welke gevolgen deze sluiting heeft.
Joost: "Drastische economische gevolgen: veel van onze vaste kosten lopen door, onze investering moet verder terugbetaald worden en er zijn geen inkomsten. Dramatisch dus…."
Hadden jullie verwacht dat je weer ging mogen opendoen zoals bvb de tuincentra?
Joost: "Neen. We zijn afhankelijk van een federale beslissing die de sector terug moet “open” verklaren."
"Het zou goed zijn dat tijdens de heropstart, bedrijven die kunnen aantonen dat ze de social distancing kunnen garanderen, zoals wij, voorrang krijgen om hun deuren te kunnen heropenen. "
Is maart- april anders een sterke periode?
Joost: "Uiteraard"
Wat met lopende contracten? Er zijn bedrijven waar wel nog wordt gewerkt.
Joost: " Alles ligt stil. We wachten zoals vele anderen tot de lockdown wordt opgegeven. Nu mogen de mensen enkel de baan op voor essentiële verplaatsingen. Naar de carwash gaan, is vandaag nog niet essentieel. Het heeft ook geen zin om open te doen als er niemand op baan is zoals vandaag."
Hoe gaan jullie de heropstart aanpakken ?
Joost: "Wij gaan inzetten op social distancing en kunnen argumenteren dat wij op vele vlakken “ covid- veilig “ of “ covid-proof” zijn. "
1. "Er is geen contact met geld ( electronisch betalen / of cash betalen aan de automaat )"
2. "Wasstraat : de mensen blijven in hun auto zitten : geen contact / perfecte social distancing tijdens het wachten, aanschuiven."
3. "Selfwash : er zijn 4 wasboxen die met glas van elkaar zijn gescheiden / ook daar gebeurt de betaling digitaal"
4." We voorzien ontsmettende handgel ter plaatse van de stofzuigers en de hogedruk en schuimborstel en bij de automaten."
5. "Er zijn in totaal 20 stofzuigplaatsen waarvan we er 10 met een kegel, om de beurt, gaan buiten dienst stellen. Op deze wijze wordt het voor onze klanten een kinderspel om tijdens het stofzuigen de social distancing te respecteren."
6. "De betaal -en keuzeschermen worden continu ontsmet."
"Dus...wij zijn er klaar voor."