Wim Boydens houdt het hoofd koel

Patrick Demarest

20/11/2020
Bedrijf

Dag van de ondernemer! Dus geven we het woord aan een ondernemer. Drukke tijden voor Wim Boydens (44), zaakvoerder van 4D Trans, gespecialiseerd in geconditioneerd transport, zeg maar voedingsmiddelen vervoeren op de juiste temperatuur.  Deze week nog werden twee nieuwe voertuigen aan de vloot toegevoegd en op 1 januari 2022 zou het bedrijf zijn intrek moeten nemen in de nieuwbouw op de nieuwe industriezone De Ringaert. Maar Wim houdt er het hoofd koel bij. Kan uiteraard niet anders als je in dergelijke sector werkt…

Hoelang bestaat 4D Trans?

Wim: “In september 2011 ben ik gestart van bij mij thuis. Ik had een camionette en ben beginnen rijden voor eigen rekening. Daarna volgde een tweede bestelwagen en een derde…”

Nog lang voor er gestart werd met het nieuwe industriegebied waren jullie eigenlijk het eerste bedrijf dat hier neerstreek…

Wim: “Klopt. Wij huren de voormalige garage Vercruysse in de Roeselaarseweg 30 en zijn hier actief vanaf 1 oktober 2014.”

Waarom heb je gekozen voor koeltransport?

Wim: “Na marktonderzoek bleek dat er nood was aan dergelijk transport in de regio.”

Wat is de specialiteit van het huis?

Wim: “Distributie van voedingsgoederen op de juiste temperatuur van -30 tot +30 graden: geconditioneerd transport, pallet transport, distributierondes en  express leveringen. Als we over voeding spreken, spreken we over vis, vlees, chocolade, maaltijden, diepgevroren producten en groenten. Wij rijden hoofdzakelijk in België en beperken ons in het buitenland tot dagreizen.”

Wat moet ik mij voorstellen bij distributierondes?

Wim: “Voor bedrijven maken wij de planning om hun klanten te bedienen en verwittigen ook zelf die klanten. Wij werken zo voor een 5-tal grote bedrijven waaronder de Lidl. Vijf opleggers bevoorraden voor Lidl 200 vestingen van De Panne tot Knokke en tot Zelzate en de R4 in Gent.”

Hoeveel wagens telt jullie vloot?

Wim: “38 voertuigen type Mercedes met opbouw Chereau en Carrier koeling. Het gaat over bestelwagens, kleine en grote vrachtwagens en opleggers.”

En hoeveel chauffeurs zijn daarvoor nodig?

Wim: “Op dit ogenblik werken hier 55 chauffeurs en 3 bedienden en mezelf. Wij zijn eigenlijk non-stop op zoek naar chauffeurs C/CE. Daarbij mikken we op Belgische chauffeurs, liefst uit de streek. Die krijgen topmateriaal…allemaal Mercedes, een keurig uniform en moeten het verlengstuk zijn van het bedrijf waar we voor rijden. Het is dus veel meer dan alleen iets af zetten…”

Welke omzet maakt 4D Trans?

Wim: “Iets meer dan 5 miljoen euro.”

Heeft corona daar een invloed op?

Wim: “Niet zo heel veel omdat we actief zijn in de voedingssector uiteraard. Wel zijn er een aantal horecaklanten weggevallen of op een lager pitje gaan werken.”

Je kan de werken aan het nieuwe gebouw perfect volgen want het ligt hier vlakbij. Hoe groot wordt het en wanneer verhuis je?

Wim: “Op 1 januari 2022 willen we daar operationeel zijn. Op een oppervlakte van 10.000 vierkante meter komt een gebouw van 4800 m² met diepvries, frigo’s en productieruimte zodat we ook opslag en overslag kunnen doen. Hopelijk ebt de coronapandemie weg want 2021 moet voor ons een feestjaar worden: 10-jarig bestaan en gloednieuwe gebouwen afwerken!”