Joost Vanhaerents weet als rasechte ondernemer en voorzitter van de Raad voor Lokale Economie heel goed waar het schoentje knelt bij veel KMO’s, starters en éénmanszaken. Ondernemers willen hun passie vormgeven in een inspirerende flexibele werkomgeving, dichtbij hun klanten. Ze beschikken echter vaak niet over de middelen om een eigen of extra kantoor te bouwen en werken noodgedwongen van thuis uit. Toen zijn bouwonderneming Vanhaerents nv in 2012 opging in bouwgroep Artes, kwam het pand in de Oude Gentweg grotendeels leeg te staan. Hij toverde het om tot een hedendaagse co-workingspace, een plek waar ondernemers elk hun eigen activiteit bedrijven, maar hun vaste kosten en creativiteit delen.
[wppa type="slide" album="199"][/wppa]
Sinds de opening eind mei, namen al enkele bedrijven hun intrek in het mooie gebouw. Een schoonmaakbedrijf, een ingenieursbureau , een boekhoudkantoor, een textieldrukkerij en een telefoniebedrijf: een boeiende en verrassende mix van ondernemers die ongetwijfeld tot vruchtbare wisselwerkingen zal leiden. Allemaal vielen ze voor de inspirerende werkomgeving en uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Het bedrijvencentrum mag dan ook gezien worden. De eerste verdieping zweeft als het ware boven het bestaande gebouw dat fungeert als een zwarte sokkel. Het weerspiegelt het evenwicht tussen een frisse toekomstvisie en een stevige basis genaamd traditie. Yin & Yang, wit en zwart, licht en donker, jong en oud, vernieuwing en traditie. Deze visie is ook doorgetrokken in het gebouw: hedendaagse kunstwerken houden de ondernemers een spiegel voor en zetten aan tot reflectie, inspiratie en actie.
Tegen een vaste maandelijkse kost beschikt de huurder over een eigen kantoorruimte, inclusief gebruik van diensten en bijhorende faciliteiten. De kantoren zijn bovendien zo ingericht dat ze kunnen mee evolueren met de groei het bedrijf. Modulaire ruimtes dus van 11m² tot 35m², voorzien van alle comfort zoals internet, telefonie, een kitchenette en sanitaire voorzieningen. Er kan ook gebruik gemaakt worden van vergaderzalen en archiefruimtes. Een receptioniste zorgt voor een professionele ontvangst van de klanten en verdeelt de post. Op die manier hoeven de co-workers zich enkel te concentreren op hun eigen activiteiten.
Een mooi initiatief dus dat inspeelt op de behoeftes van hedendaagse ondernemers: kostendelend, inspirerend en vlot bereikbaar, vlakbij de E403-afrit Torhout. Wil je er meer over lezen? Neem dan snel een kijkje op www.bc-3koningen.be!