Op woensdag 11 oktober was het feesten geblazen in zaal ’t Oost van Tordale. De Leerwinkel mocht namelijk 10 kaarsjes uitblazen op hun verjaardagstaart. Een ‘wild idee’ werd in 10 jaar tijd een begrip dat tot ver buiten de grenzen van Tordale reikt.
Op de foto in bijlage herken je van links naar rechts: Patrick Prinsie (medebedenker van De Leerwinkel), Eefje Bogaerts (operationeel directeur), Wendy Vanquackebeke (medewerker van De Leerwinkel), Lien Van De Beek (medewerker van De Leerwinkel), Sander Deruddere (oud-medewerker van De Leerwinkel), Lara Vankeirsbilck (teamcoach), Riet De Schacht (Orthoteam) en Lore Christiaens (contextmedewerker).
In het najaar van 2013 werd De Leerwinkel geïntroduceerd. Oorspronkelijk heette het vormingstraject ‘Levenslang Leren’. Een enthousiaste medewerker liet de uitspraak ‘Met belgerinkel naar De Leerwinkel’ noteren, wat er voor zorgde dat ‘Levenslang Leren’ werd omgevormd tot ‘De Leerwinkel’.
Samenwerkingsrelaties
“Het eerste vormingsaanbod startte in oktober 2013”, steekt operationeel directeur Eefje Bogaerts van wal. “Dit waren lessenreeksen van een vijftal lessen rond een bepaald thema zoals koken, Frans spreken op reis, computercursus, … dit zowel voor jongeren als volwassenen. De lessen werden gegeven door trainers, meestal vrijwilligers. Er ontstond ook een mooie samenwerking met MMI Kortemark, die er voor zorgde dat cliënten extra ondersteund werden tijdens lessen via een buddy-systeem. Dit zorgde er mee voor dat De Leerwinkel een gevestigde waarde werd binnen ons aanbod die voor verruiming zorgde.”
“De Leerwinkel bouwde ondertussen heel wat duurzame samenwerkingsrelaties uit” gaat Eefje verder. “We bouwden een sterk netwerk uit van waar vragen, drempels en tekorten op vlak van vorming in beeld komen en waarmee we, samen met het netwerk, aan de slag gaan. We werken nog steeds een vraaggericht aanbod uit, vertrekkend vanuit de interesses en noden van de cliënten. In dat aanbod tref je zowel vrijetijdsactiviteiten, vormingen en ondersteuning van cliënten bij vragen. We gaan dus 100 procent voor het aanbieden van groeikansen aan onze cliënten.”
Zinvol, waardevol én plezant
“De activiteiten, ontmoetingen en leermogelijkheden die we organiseren zijn op maat van iedereen” vertelt Eefje. “Zinvol, waardevol en plezant zijn doelen die kaderen binnen ons beleidsplan onder de noemer ‘Kwaliteit van het leven’. De Leerwinkel heeft op dit thema niet alleen succesvol zijn karretje aangehaakt maar ook zelf het stuur in handen genomen. ‘Practice what you preach’ is dan ook geen loos begrip bij ons. We kunnen dit staven met enkele cijfers: in 2022 bereikten we met 18 workshops maar liefst 156 cliënten. Deze cliënten betrof zowel minder- als meerderjarigen en zowel gekende als nieuwe cliënten. We blijven echter niet teren op dit succes maar kijken de uitdagingen recht in de ogen. We willen verder inzetten op externe profilering en op het ondersteunen van cliënten die drempels ervaren om te participeren aan het vormingsaanbod bij andere vormingsaanbieders. We kijken dan ook vol nieuwsgierigheid richting 2024” besluit Eefje enthousiast.