"Nele startte op 21-jarige leeftijd op de Burg in Torhout", blikt Dimi terug. "Ik was actief in de bouw maar groeide na verloop van tijd ook voltijds in de zaak. In 2006 verhuisden we van de Burg naar de Rijselstraat in de gebouwen van de voormalige behangzaak Devos-Martin. We bleven daar net tien jaar en kochten dan dit nieuwe winkelpand eveneens in de Rijselstraat maar wat dichter naar het stadscentrum toe. In februari 2017 namen we dan ook niet zonder trots onze intrek in een winkel die beleving uitademde."
" Ook In Heule, waar we negen jaar bezig zijn, hebben we drie jaar geleden een nieuwe zaak gekocht. Ook daar bouwden we een belevingsconcept uit.
Dat belevingsconcept oogt heel aardig maar vooral het grote aantal brillen valt op.
Dimi: "In Torhout hebben we 3000 monturen in stock, in Heule 2000. Online zijn 5000 brillen te bezichtigen."
Mogen we dit een exclusieve zaak noemen?
Dimi: "Ja, in die zin dat wij altijd brillen aanbieden die je elders niet vindt. Ik kijk daarbij naar de bril, niet naar het merk. Maar wij zijn geen elitaire winkel, wij mikken vooral op de middenklasse."
Alleen al de verandering van naam van Brilcenter tot Brilart vat perfect samen hoe jullie geëvolueerd zijn.
Dimi: "Dat klopt. Brilcenter was een semiketen met een groot aanbod en waar je altijd kortingen kreeg of beter waar wij altijd kortingen moesten geven om te kunnen concurreren met de andere ketens. "
"Brilart is een belevingsconcept waar we alles aanbieden van a tot z: oogmetingen, het slijpen van lenzen, een uniek aanbod aan brillen, service en uitleg. En stellen we medische problemen vast, cataract bijvoorbeeld, dan verwijzen we die klant door naar een oogarts."
Enig idee hoeveel klanten jullie hebben in beide winkels samen?
Dimi: "We zijn in het jaar 2000 gestart met 0 klanten en 20 jaar later hebben we een bestand van 23.000 klanten opgebouwd en daar zijn we terecht trots op. We hebben een super team die samen met ons meedenkt en ervoor zorgt dat de klant centraal staat. Een persoonlijke aanpak, uitgebreide keuze van monturen in alle prijsklassen, een unieke sfeer en de mond tot- mondreclame en een uitgekiende marketingstrategie zijn de perfecte cocktail voor ons succes. We kijken ook nooit naar de conculega’s maar volgen onze eigen koers."
En dan kwam corona...
Dimi: "Niemand had dit zien aankomen denk ik. Dit heeft voor iedereen een grote impact, uiteraard ook voor ons. Maar ik heb altijd geleerd om het positieve uit het negatieve te halen. Door vooruit te denken en te innoveren kan deze periode ook voor iets vernieuwend en positief zorgen. Zo zijn we gestart met onze lenzen webshop https://www.brilart.be/lenzen en die draait verrassend goed. Klanten bestellen en betalen de lenzen en een paar dagen later zit hun bestelling in de bus. Geen parkeerproblemen en geen onnodige verplaatsingen. De belangrijkste verandering in deze tijd is dat we volledig zijn overgeschakeld op werken op afspraak. De klant kan via https://www.brilart.be/nl/afspraak, voor al onze diensten heel eenvoudig een afspraak maken. We zijn ondertussen een paar dagen verder en het overtreft onze verwachtingen. Iedereen is lovend over deze manier van werken, heet geeft alleen maar voordelen, geen wachtrijen en tijdverlies, een persoonlijke behandeling, veilige omgeving om te shoppen en ook voor ons zorgt het voor een aangename winkelsfeer zonder stress. Dit zal een blijvertje worden. "
Altijd op zoek naar speciale brillen zoals de zonnebrillen van Chloé die nieuw in het aanbod zijn.