Kaat Deknock (61) mag dan een door de wol geverfde zelfstandige zijn, de hele coronacrisis deed haar toch serieus slikken.
Hoe valt het winkelen op afspraak mee?
Kaat: "Vandaag is het zaterdag en het was heel druk. Het gaat goed. Je moet er natuurlijk wel tijd aan spenderen, aan afspraken maken. Bij mij kan men niet online een afspraak maken, dus gaat alles via de telefoon. Ook aan de deur kan men een afspraak maken natuurlijk."
"Het is ook anders werken met zijn voor- en nadelen. Zo weten klanten dat ze wat tijd hebben..."
Is deze lockdown anders dan de vorige?
Kaat: "Ja hoor! Ik ben in de eerste plaats blij dat we open mogen zijn. Tijdens de eerste lockdown gingen wij aan huis met schoenen en dat was zeer intensief; daarna kon men afhalen aan de deur en nu mogen we open zijn op afspraak. Heel die tijd moesten we ook concurreren tegen het online kopen, meer zelfs waren we verplicht om op die boot te stappen. WhatsApp, messenger, webshop...ik heb me er op mijn leeftijd nog ingesmeten! Wat een uitdaging! Niet evident. Maar...het brengt op anders was de winkel misschien al dicht..."
Is het winkelen veranderd nu?
Kaat: "Ja hoor! Mensen kijken nu thuis op de webshop, maken vooraf uit wat ze willen en komen dan naar de winkel. Voor ons was het een grote verandering: hoe verkopen, hoe de waren tentoonstellen, hoe de waren aan de man brengen?"
Kon je iedereen aan boord houden?
Kaat: "Ja dankzij de economische ondersteuning, het systeem van technische werkloosheid, en de aanpassing aan en het meestappen in het hele verhaal van online shoppen. Voor hetzelfde geld moeten we in elk geval meer werken."
Wat verwacht je van de heropstart?
Kaat: "Dat zou op 26 april zijn. Ik hoop dat het goed weer is...April en mei zijn normaal topmaanden met communies en zo...Het zal dus ook weer veel minder zijn. Sowieso blijven we ten dienste van de klanten staan."