Afhaalpunt de Warande

Patrick Demarest

18/11/2020
Actua

Lokaal Bestuur Torhout organiseert in december een stedelijk afhaalpunt zodat erkende Torhoutse verenigingen hun broodnodige financiële kasacties kunnen organiseren.

(Zicht op het afdak in de Warande dat in het kader van de jeugd al gebruikt werd als verdeelruimte...)

Door federale maatregelen mogen verenigingen geen producten meer leveren bij of laten afhalen door klanten. Zo zaten heel wat verenigingen in de problemen, want verkoopacties zijn in coronatijden nog een van de weinige manieren om geld in het laatje te brengen. De gouverneur geeft daarom de mogelijkheid aan de lokale besturen om een coronaproof afhaalpunt in te richten. Gezien de grote vraag, gaat Lokaal Bestuur Torhout hier mee aan de slag.


Schepen Liesselotte Denolf licht toe: "We hadden de verenigingen aangeraden om alternatieven te zoeken voor hun fondsenwerving omdat corona nu eenmaal geen zaken zoals eetfestijnen toelaat. Zij zagen echter hun alternatieve verkoopsplannen ook in rook opgaan. We bekijken momenteel verdere steunmaatregelen, maar met dit distributiepunt willen we de  verenigingen in hun verkoopsacties de nodige steun bieden. En daarbij rekenen we uiteraard op de steun van vele gulle inwoners om de kas van de verenigingen te spijzen! Smakelijk!"

 

De Warande

Dit stedelijk afhaalpunt zal georganiseerd worden op De Warande. Onder het afdak is er voldoende ruimte om het afhaalpunt in te richten en er is het domein is groot genoeg om afstand te bewaren tussen alle aanwezigen. De Mast wordt zo vrij gehouden voor sport en onderwijs.

Wie met de auto komt, kan parkeren op één van de vijf kortparkeerplaatsen voor de ingang van De Warande. De gele paaltjes worden tijdelijk weggenomen. Is hier geen plaats, vragen we met aandrang te parkeren in de Warandestraat (150m) en niét aan de overkant van de straat. Natuurlijk is het ook mogelijk om met de fiets of te voet te komen. Duurzaam en gezond!

Verkoopacties

Alle erkende Torhoutse vereningen die iets willen verkopen ten voordele van hun kas, kunnen producten aanbieden. Daarnaast kunnen ook verkoopacties doorgaan ten voordele van een goed doel. De producten van verschillende verenigingen kunnen op hetzelfde moment afgehaald worden. De verenigingen zelf zullen de verkoopacties en de juiste afhaalmomenten communiceren.

Volgende producten kunnen verkocht worden:


  • Aangekochte afgewerkte goederen (bv. wijn, verpakte chocolade, non-food…) die doorverkocht worden;
  • Voeding bereid door een professional (bv. verpakte pannenkoeken, bereid stoofvlees…);
  • Non-foodproducten (bv. kaarsen, postkaartjes…) die zelf gemaakt worden;
  • Samengestelde pakketten (bv. ontbijtmand) indien samengesteld door een professional.

Praktisch

De verenigingen mogen deze week een mail verwachten met meer informatie. Daarin kunnen ze de keuze maken om hun product aan te bieden in de eerste of de derde week van december. De verkoop zelf wordt georganiseerd door de vereniging en de betaling gebeurt contactloos en op voorhand.

Per week worden drie afhaalmomenten voorzien: woensdagnamiddag, donderdagavond en zaterdagvoormiddag. Aan de verenigingen zal gevraagd worden een medewerker af te vaardigen voor één, twee of drie van die momenten zodat er steeds voldoende helpende handen zijn. Een toezichter van het lokaal bestuur zal alles in goede banen leiden.

Het spreekt voor zich dat alle hygiënemaatregelen nauwgezet opgevolgd worden. Er zal een circulatieplan opgemaakt worden zodat het contact tussen bezoekers tot een minimum herleid wordt. Op de parking en op het domein geldt een mondmaskerplicht en zal handontsmetting voorzien zijn.