Braem NV zoekt altijd personeel

Patrick Demarest

06/05/2022
Bedrijf

Braem NV, gespecialiseerd in vrachtwagens, vrachtwagenonderdelen en services, heeft vestigingen in Handzame, Sombreffe en Steenvoorde. Tel daar nog de MAN garages Brugge en Torhout, MAN West-Vlaanderen dus, bij en je komt aan 300 personeelsleden. Een bloeiend bedrijf maar de toekomst blijft, met een gebrek aan onderdelen en geschoold personeel, een uitdaging. Zelfs voor een door de wol geverfde zaakvoerder als Johan Braem. En dus zal Braem NV ook aanwezig zijn op What’s NXT, een uniek 3-daags technologisch belevingsevenement gericht op jongeren en georganiseerd door MNM, in het Beurs- en Congresgebouw te Brugge.  

(Johan Braem met het team van MAN Torhout)

MAN Torhout maakt dus ook deel uit van Braem NV. Nu de wegenwerken aan de Noordlaan voorbij zijn, kan je naast het gebouw en de vrachtwagens niet kijken.

Sedert wanneer maakt MAN Torhout deel uit van de groep Braem?

Johan: “Sinds 2005.”

Hoe omschrijf je de activiteiten van Braem NV?

Johan: “ Wij zijn gespecialiseerd in nieuwe onderdelen voor MAN en Mercedes, occasie vrachtwagens alle merken en services voor vrachtwagens, zijnde alle garage-activiteiten aan  de vrachtwagens, motoren, versnellingsbakken, achterassen, adblue- en uitlaatsystemen, carrosserie…”

Wat gebeurt in MAN Torhout?

Johan: “MAN West-Vlaanderen is zowel verkooppunt nieuwe MAN vrachtwagens als servicepunt (Aftersales).”

Hoeveel mensen werken er?

Johan: “Er werken een kleine 25 mensen bij MAN West-Vlaanderen. Jo Durieux is directeur van het team MAN West-Vlaanderen. Ikzelf stuur ook nog het verkoopteam aan.”

Hoe groot is de concurrentie tussen de verschillende merken?

Johan: “We zijn allemaal concullega’s. Vergelijkbaar met de personenwagens.”

Hoe staat MAN ten opzichte van de concurrentie?

Johan: “MAN heeft 2021 nationaal nipt als marktleider afgesloten. Dat was al wat tijd geleden maar normaal zijn we bijna jaarlijks bij de eerste drie.”

Overal is er gebrek aan grondstoffen en onderdelen, is dat ook het geval in jullie sector?

Johan: “Nu het probleem van de halfgeleiderindustrie bijna opgelost is, worden we nu geconfronteerd met de problemen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Voor MAN is dat vooral de toelevering  van kabelbomen voor de vrachtwagens, maar er zijn al oplossingen uitgewerkt en de productie is na een stilstand van 6 weken beperkt terug opgestart.”

Vinden jullie gemakkelijk personeel?

Johan: “Sinds COVID is dat een algemeen probleem. Maar geschoolde techniekers vinden,  is al jaren een probleem. Jammer dat mooie technische beroepen blijkbaar weinig sexy zijn voor de beginnende studenten in het middelbaar.”

“Op 12, 13 en 14 mei organiseert MNM ‘What’s NXT’, een uniek 3-daags technologisch belevingsevenement gericht op jongeren, en Braem NV neemt daaraan deel.

Met ‘What’s NXT’ kan jij als jongere ervaren hoe jouw toekomst in West-Vlaanderen er kan uitzien. Tijdens deze driedaagse tonen West-Vlaamse bedrijven, welke innovaties en technologieën ontstaan.

Wij hopen dat je eens passeert langs onze stand! We geven je met veel plezier meer informatie over ons bedrijf en hoe jouw carrière er bij BRAEM uit kan zien!”

Gratis ticket(s) via deze link: https://www.mnmwhatsnxt.be

(vooraf inschrijven is verplicht)

Er zijn op dit ogenblik ook overal chauffeurs te kort. Heeft dat invloed op de verkoop vrachtwagens?

Johan: “Dat ontmoedigt zeker vele ondernemers in het transport, maar het doorrekenen van de stijgende energieprijzen is ook een probleem. De steeds strengere milieuverordeningen en de stijgende prijzen van de vrachtwagens (door de oorlog) - tot 25% - zijn bijkomende grote uitdagingen.”