De collaboration room faciliteert het samenwerkend leren, wat volgens diverse wetenschappelijke studies leidt tot positieve effecten op bijvoorbeeld de leerprestaties of motivatie van studenten. Het gaat om leersituaties waarin studenten de verantwoordelijkheid delen om, in interactie met hun groepsleden, taken met een gemeenschappelijk doel of eindproduct uit te voeren.
De collaboration room beschikt over flexibele meubelen: verrijdbare stoelen en vlot te verplaatsen tafels geven de mogelijkheid om de inrichting steeds aan te passen aan de groepsgrootte of de specifieke didactische werkvorm. Meerdere groepen studenten nemen er plaats, elk rond hun groepstafel. Iedere groepstafel beschikt over een groot scherm waarop meerdere schermen van de groepsleden tegelijkertijd kunnen worden geprojecteerd. Studenten kunnen zo makkelijk meekijken en meedenken.
Ook de docent kan steeds de groepsschermen vanop het hoofdscherm, de zogenaamde docentenmonitor, volgen of beslissen om ze te delen met de volledige klasgroep in functie van terugkoppeling of nabespreking. Andere mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld, het presenteren van een opdracht op het hoofdscherm om deze vervolgens te dupliceren naar de afzonderlijke groepsschermen. Kortom: talrijke didactische mogelijkheden, wat een mooi gegeven is binnen de lerarenopleiding.