Gevestigde fietsspecialisten Cool Electro Cycles, Velodome en Bicyclic schakelen een versnelling hoger en breiden het gezamenlijk netwerk onder de nieuwe merknaam Raida uit naar nationale dekking over heel België. Samen beschikken ze over een ongeëvenaarde ervaring, vertegenwoordigen ze 22 winkels en zijn daarmee de nummer één in de premium fietsmarkt.
(Nicolas Cool)
Speerpunten zijn een doorgedreven expertise en een hypergepersonaliseerde service met een uitgelezen aanbod van premiumfietsen. De eerste officiële Raida flagshipstore opende op 25 mei, officieel zijn deuren in Herent (Leuven), de rest van België volgt met in elke provincie een flagshipstore. De bestaande winkels worden geleidelijk aan gerebrand.
Het grootste landelijke netwerk
De fiets is voor de Belg meer dan ooit een vaste waarde geworden. Dat toont de marktgroei de voorbije jaren, versterkt door de recente pandemie. Daarbij is er een sterke trend naar premiumfietsen en nieuwe financieringsvormen, zoals leasing en renting.
“De ontwikkelingen qua modellen, technische mogelijkheden, financieringsvormen en personalisatie van fietsbeleving gaan steeds harder en dat geldt ook voor de eisen van de Belgische fietsliefhebber”, zegt Hervé Reginster, bestuurder Bicyclic. “Om daaraan te beantwoorden, kiezen we ervoor om de slagkracht van onze ervaren bedrijven Cool Electro Cycles, Velodome en Bicyclic onder één koepel te brengen. Deze bedrijven hebben elk al regionaal hun strepen verdiend in de fietswereld via hun lokale fietswinkels. Raida groeit daarmee uit tot het grootste landelijke netwerk voor wie premiumkwaliteit verlangt voor élk aspect van fietsen.”
De fietser staat centraal, meer nog dan de fiets
Raida wil de uitgesproken fietscultuur in ons land nieuwe impulsen geven en de persoonlijke beleving van fietsen naar een hoger niveau tillen. Als het van Raida afhangt wordt fietscultuur vanaf nu fietsercultuur.
In de nieuwe naam Raida staat de fietser centraal, het is een fonetische weergave van het Japanse woord dat ‘rider’, dus fietser, betekent.
“Raida slaat de brug tussen de fietsbeleving die iemand zoekt en het steeds geavanceerdere aanbod van de fietsconstructeurs. Pas als die match er is, kun je een gefundeerd advies geven. De drie bedrijven hebben dat in hun DNA en daarom zaten we al snel op dezelfde golflengte om samen met Raida van start te gaan en zo de Belgische fietser nog beter te bedienen,” aldus Philippe Van Eekhout, bestuurder Velodome. “De winkelbeleving is 360°. Het Raida-gevoel krijg je in de cycling boutiques, als je je fiets laat afstellen op maat, en ook bij de toelichting van een onderhoud. We testen alles wat we aanbieden zelf, dus onze ervaring en expertise komt niet uit een handleiding. Eerlijk en oprecht, maar vooral toegankelijk advies, is de basis van het Raida-concept.”
Alles onder hetzelfde dak
Die gepersonaliseerde beleving als fietser krijgt tastbaar vorm door het premiumgamma elektrische fietsen, MTB-modellen, gravel- en koersfietsen en cargo bikes.
“We hebben traditioneel een uitstekende band met kwaliteitsmerken als BMC, Kalkhoff, Koga, Stromer en Trek. Dat komt door de gedeelde visie op kwaliteit en service. Ook weten we als Belgisch bedrijf welke meerwaarde mensen zoeken, zowel in Vlaanderen als Wallonië. Als groep kunnen we nog meer investeren in de juiste gespecialiseerde medewerkers, in hun opleiding en zijn we voor onze leveranciers en klanten een stabiele factor met landelijke dekking. Daarnaast is elke nieuwe Raida boutique een echt belevingsconcept waar je in een stimulerende omgeving een persoonlijke keuze maakt voor een duurzame, plezierige en gezonde mobiliteit,” zo besluit Cédric de Kerchove, bestuurder van Raida.
***
RAIDA, the cycling culture
Raida is een joint venture tussen Velodome (Antwerpen en Brussel), Cool Electro Cycles (West- en Oost-Vlaanderen) en Bicyclic (Wallonië). Raida is een 100% familiale Belgische specialist die een high-end productgamma aanbiedt aan fietsliefhebbers die op zoek zijn naar een gepersonaliseerde ervaring, van advies tot onderhoud.
Met 22 winkels hebben de drie bedrijven momenteel een nationale dekking in België en een gezamenlijke omzet van bijna 40 miljoen euro, gerealiseerd door 120 werknemers.
In het nieuw samengestelde managementteam zetelen de bestuurders van de respectievelijke partners: Jean Cheffert en Hervé Reginster (Bicyclic), Christophe Cool, Nicolas Cool en Cédric de Kerchove (Cool Electro Cycles), en Stijn Heyvaerts en Philippe Van Eekhout (Velodome).