Hij was oprichter van het vroegere vzw Minnestreel en is bekend als kunstenaar, maar ook als cartoonist. Zijn werken herken je aan de ruwe onderkant en verfijnde bovenkant met soms een tintje kleur. ‘Vroeger deed ik ook aan pottenbakken, maar een vaas is een vaas hé’, aldus David Johny.
Vanwaar die liefde voor kunst?
‘Dat is al begonnen in de lagere school. Wij kregen van soms eens een vrij uurtje om te doen wat we wilden. De meeste gingen buiten spelen of liepen wat rond, maar ik hield ervan om te tekenen of iets creatiefs te doen. Ik ben toen later naar de Kunstacademie in Roeselare geweest. Het zit nochtans niet in mijn familie, maar ondertussen ben ik al meer dan 25 jaar kunstenaar’.
Je doet een beetje vanalles hé?
'Ja, inderdaad. Keramieken beelden, schilderen, cartoons tekenen, pottenbakken. Keramiek doe ik nog altijd het liefste. Bij pottenbakken voelde ik die passie niet altijd. Een vaas is een vaas hé, je kan daar geen gevoel in brengen. Met keramiek kan ik veel meer van mezelf toevoegen. Er zit meer karakter in. Vroeger stond ik bekend als cartoonist, maar dat doe ik nu niet meer. Ik heb er ooit wel een tiental prijzen mee gewonnen, maar het is gewoon niet zo bekend in Vlaanderen. Je krijgt er ook niets voor terug’.
Hoeveel werken heb je in de loop van je carrière al gemaakt?
‘Dat moeten er zo’n 70 à 80 zijn. Ik maak er ongeveer 8 per jaar. Meestal ben ik met twee werken tegelijk bezig want een volledig keramieken beeld maken duurt 4 à 5 weken. Het moet enorm lang drogen’.
Je hebt een typische stijl. Hoe is die ontstaan?
‘Vroeger maakte ik enkel ruwe werken. Nu heb ik een typische stijl die niemand anders heeft: ruw onderaan en verfijnd bovenaan. Ik maak meestal menselijke figuren, soms met een ludieke kant. Er mag wel wat sarcasme inzitten, dat komt van mijn cartoonperiode denk ik. Een grote inspiratie voor mij is de herdenking van WOI geweest. Maar dat ook iets banaals zijn. Zo keek ik onlangs naar de film De Helaasheid der Dingen en op die manier heb ik een beeld gemaakt’.
Stel, ik wil een schilderij kopen. Hoeveel zal ik dan moeten neertellen?
‘Voor een schilderij is dat ongeveer 300 euro. Een beeld kost tussen de 200 en 800 euro, maar dat komt omdat ik er heel veel werk aan heb en mijn producten kosten uiteraard ook veel geld’.
Is kunst nog populair in tijden van crisis?
‘Er is nog altijd veel interesse, maar mensen gaan minder snel een werk kopen. Kunst kan je missen hé. Wie toch een werk koopt, wil daarvoor niet te veel betalen. Ik zit trouwens in de tussenslag. Gewone mensen zullen een goedkoop werk kopen terwijl rijkere mensen zich een extreem duur werk zullen aanschaffen. Ik val er dus een beetje van tussen, maar het is uiteraard niet de bedoeling om van mijn kunst te leven’.
[wppa type="slide" album="79"][/wppa]
(c) Apriotief bvba