Wie is Korneel Warlop?
“36 jaar, getrouwd met Leonie Lanssens, zoon van Paul Warlop en Leen Denoulet (beiden intussen gepensioneerd) en broer van Jasper (8 jaar ouder, overleden in 2004) en Miet (6 jaar ouder, kunstenaar). Ik ben geboren in Torhout, ging er naar school en woon er sinds 2011 opnieuw voltijds. In 2014 kochten Leonie en ik ons huisje in de Vossebergstraat, vlakbij Groenhove bos.”
“Ik behaalde een Master in Bestuurskunde en Publiek Management. Spendeerde een jaar in de US dankzij een internationaal programma. Professioneel startte ik in 2009 op de HR afdeling bij AXA Belgium in Watermaal Bosvoorde waar ik na 10 maand al naar de communicatie afdeling werd overgeheveld. Van daar deed ik alle mogelijke communicatiefuncties maar werd vooral gepassioneerd door het woordvoerderschap, dat ik er finaal 3 jaar uitoefende. Na 6 jaar AXA was er interesse van AB InBev en heb ik de overstap gemaakt.”
“Bij ABInBev was ik Manager Externe Relaties voor België en Luxemburg en dus ook woordvoerder. In die periode maakte ik er de grootste overname uit de Belgische geschiedenis mee tussen AB InBev en SAB Miller. Daarnaast mocht ik ook veel brouwerij investeringen aankondigen, werkte ik op campagnes voor Jupiler, Hoegaarden, Stella Artois en Leffe voor o.a.de Rode Duivels en Tomorrowland. Een fantastische periode in een bedrijf dat me echt lag maar na 2 jaar was de rit Torhout-Leuven (3,5 uur enkel) te slopend. Net op dat moment kwam Barry Callebaut op mijn deur kloppen.”
Wat doe je bij Barry Callebaut?
“Sinds juli 2017 ben ik bij Barry Callebaut als Corporate Communication Director EMEA verantwoordelijk voor de interne en externe bedrijfscommunicatie in de grootste regio voor Barry Callebaut: Europa, Midden-Oosten en Afrika. Een gigantische regio dus! Daarnaast ben ik ook nog steeds de officiële woordvoerder voor de Belgische markt.”
“De functie bestond niet dus heb ik ze zelf moeten uitbouwen en vorm geven. Mijn eerste meeting was overigens met Pascale Meulemeester, eveneens van Torhout afkomstig. Na bijna 3 jaar ben ik blij dat we stilaan toch de resultaten van ons werk zien. Communicatie is een heel visibele functie, dus biedt het ook een unieke mogelijkheid om het bedrijf een gezicht te geven. Barry Callebaut is een echt groeibedrijf. We zijn dan wel leider in de sector maar we hebben echt nog de mentaliteit van een KMO. Ikzelf voel me in zo’n setting heel erg vrij en creatief.”
“Barry Callebaut is wereldleider in de chocoladesector. We zijn enkel B2B en leveren zowel aan grote industriële voedingsbedrijven als Mondelēz (Cote d’or, Milka...), Unilever (Magnum) en Nestlé (KitKat) als aan artisanale patissiers, chocolatiers, bakkers, horeca etc.
1 op de 4 cacao en chocoladeproducten wereldwijd bevatten een Barry Callebaut product. “
“Ik werk in Wieze, tussen Aalst en Dendermonde, tevens de grootste chocoladefabriek ter wereld. Naast Wieze hebben we ook vestigingen in Halle, Kortrijk en Thimister. Wereldwijd hebben we meer dan 60 fabrieken.”
En..ze zitten duidelijk niet stil bij Barry Callebaut…
“We bouwen onze strategie op aan de hand van een aantal pijlers. Ik geef een aantal voorbeelden per pijler van dingen die ik heb begeleid:
Expansie:
We kondigden investeringen aan in onze productiecapaciteit in België (Wieze en Halle), UK (Banbury), Polen (Lodz) en Duitsland (Norderstedt).
In Rusland namen we onze grootste concurrent over om samen nu de grootste speler te worden op de tweede grootste chocolademarkt ter wereld.
In Servië, in de stad Novi Sad, bouwen we momenteel een nieuwe chocoladefabriek om onze klanten in de Balkan beter te bedienen. Een investering van 50 miljoen EUR. In Lokeren gaven we vorige maand ook het startschot voor de bouw van het grootste chocolademagazijn ter wereld. Vanuit dat magazijn zullen we alle verpakte chocoladegoederen vanuit België naar de rest van de wereld verschepen. Goed voor een investering van 100 miljoen EUR. Vorige maand wonnen we met dit project ook de Foreign Investment Trophy van de Vlaamse Overheid als beste buitenlandse investering in Vlaanderen.”
“We openden ook behoorlijk wat Chocolate Academies. In zo’n academy trainen we professionele chocolatiers om te werken met chocolade. Wereldwijd hebben we 23 zo’n academies. Zo’n opening is altijd een belangrijk moment voor een markt. In 2018 openden we de eerste academy op het Afrikaanse continent, in Johannesburg. In september was ik er terug en waren alle cursussen volzet en bezocht er de eerste chocoladewinkels van klanten die een opleiding bij ons hebben gevolgd. Echt leuk om te zien hoe direct onze impact is.”
“Naast Johannesburg (her)openden we ook academies in Milano (Italië), Banbury (UK), Istanbul (Tur) en Antwerpen (BE) en openen we binnenkort ook een in Athene en Moskou.”
Innovatie:
“Dankzij onze R&D afdelingen en onze chocolate academies zijn we in staat om spraakmakende innovaties in de markt te zetten. Sinds ik er ben, heb ik mogen meewerken aan de communicaties van volgende innovaties:
Ruby chocolate: de vierde categorie chocolade naast donker, melk en wit. De grootste innovatie in de chocoladewereld in 80 jaar. De kleur en de smaak komen uit de cacaovrucht en bevat dus geen kleur- of smaakstoffen.
Wholefruit chocolate: chocolade 100% gemaakt van ingrediënten van de cacaovrucht. Zo zijn de suikers afkomstig van fructose van de vrucht.
Zuivelvrije chocolade: we maakten een melkchocolade zonder melk! Smaak en textuur evenaren een echte melkchocolade. Ideaal voor mensen met lactose allergie of veganisten.
3D printing: door kunst, technologie en wetenschap samen te brengen, zijn we nu in staat om ongeziene chocoladecreaties te maken. De beste patissier ter wereld, Jordi Roca van El Celler de Can Roca (het beste restaurant ter wereld) was de eerste die de techniek mocht uitproberen voor de wereldwijde persvoorstelling enkele weken geleden in Barcelona.
Stuk voor stuk unieke projecten waar we de wereldwijde media mee haalden. Ik ben dan mede verantwoordelijk dat media effectief hierover schrijven en waak over de berichtgeving. Ik zorg ook dat onze mensen gewapend zijn om dergelijke presentaties te kunnen doen en uiteraard verzorgen we ook de interne communicatie naar onze medewerkers.”
Duurzaamheid:
“Voor ons is duurzaamheid heel belangrijk en een deel van onze strategie. Ons programma heet Forever Chocolate.
We willen tegen 2025, 500 000 cacaoboeren uit de armoede halen, kinderarbeid uit onze keten verbannen, onze chocolade carbon neutral produceren en alle ingrediënten naast cacao ook duurzaam kunnen sourcen. 47% van onze cacao is al volledig duurzaam en 51% van onze andere ingrediënten.”
“Daarnaast werken we ook samen met onze klanten.
Zo hebben we samengewerkt met Tony’s Chocolonely om hun impact te vergroten door hun chocoladeingrediënten ook aan te bieden aan het huismerk van Delhaize en Albert Heijn. Persoonlijk ben ik ook trots dat we dit voorbeeld zelfs in de New York Times en tot op Netflix hebben weten te tonen.”
Nooit thuis dus…
“Het is best intensief. Voor een normale werkdag in België rij ik ook al 1 u 15 min naar mijn werk. Het reizen is in periodes heel intensief. Dat is niet altijd gemakkelijk maar we proberen te waken over onze tijd en hoe we die besteden. We moeten (soms met pijn in het hart) duidelijkere keuzes maken.
Ondanks het feit dat ik de wereld rondreis, is het altijd fijn terug thuis te komen in Torhout. Het is soms wel schakelen als je bv na 3 landen in 1 week terug komt in Torhout maar ik zou onze stek in mijn roots niet meer kunnen missen. Torhout zit in mijn bloed. Ik maak ook overal reclame voor Mostaard Wostyn…”