De Springplank als co-teaching project

Patrick Demarest

30/09/2016
cultuur/onderwijs

Basisschool Ten Parke bouwde zijn kapel om tot een aantal nieuwe klassen voor het vijfde en zesde leerjaar. Die kregen de naam ‘De Springplank’. Bedoeling is om de overstap naar het secundair zo vlot mogelijk te laten verlopen met een aangepaste didactiek en open leerruimtes die dus figuurlijk als ‘springplank’ voor de overstap dienen.

img_9571

Co-teaching
Omdat als visie samenwerken heel centraal staat, werd ook ingezet op samen lesgeven. Zo is er nu één groot vijfde met fulltime twee leerkrachten voor de klas en één groot zesde met fulltime twee leerkrachten. De vier leerkrachten (Juffrouw Evelien, Juf Katrien, juf Annelies  en juf Sanne) volgden hiervoor een intensieve nascholing rond co-teachen .
Doel
"De maatschappij wijzigt en daar kunnen wij als onderwijs niet om heen,
hier willen we ook op inspelen, namelijk op 21ste eeuwse competenties zoals daar zijn de creativiteit, samenwerken, ict-geletterdheid, kritisch denken, communiceren, probleemoplossend denken en sociale en culturele vaardigheden, allemaal zaken die de kinderen in de maatschappij van morgen zullen nodig hebben", verklaart de directie. Bijkomende doelstelling is meer ruimte creëren voor zorgleerlingen.