Bart Van Reybrouck (44) verschaft al enkele jaren juridische hulp in zijn advocatenkantoor in Torhout.
In de loop van zijn loopbaan heeft hij een reputatie opgebouwd van klantgerichte en kwalitatieve juridische dienstverlening. Momenteel lopen er op het kantoor twee rechtenstudenten van de KU Leuven stage. Elise Bergen en Dries Roose doen deze zomer bij Bart praktijkervaring op en leren er het advocatenkantoor van binnen en -buiten kennen. "Vroeger was het wel anders," vertelt Bart. "Studenten kregen amper te maken met praktijkervaring en wisten dikwijls niet goed waar ze aan begonnen. Zelf had ik nog nooit de binnenkant van een rechtbank gezien toen ik aan de Balie ging. Nu heb ik de verantwoordelijkheid om deze jonge en gedreven stagiairs te begeleiden in hun eerste ervaringen in de rechtspraktijk."
Bart ziet het als een uitdaging om mensen die teleurgesteld zijn in het rechtssysteem aan boord te houden: "Ik wil mijn cliënten het vertrouwen laten behouden in de rechtstaat en het belang van een goed uitgebouwd rechtssysteem verdedigen. Al te vaak zijn mensen immers de mening toegedaan dat onze wetgeving verouderd is en dat een grondige hervorming noodzakelijk is. De realiteit leert ons echter dat de vertrouwde mechanismes vaak beter functioneren en meer rechtszekerheid bieden dan de vele onnodige veranderingen dewelke ons helaas worden opgedrongen.”
Volgens Bart dragen ook de media hier hun verantwoordelijkheid. Zo is het jammer te moeten vaststellen dat juridische verslaggeving vaak onvolledig, onjuist en op sensatie belust is. “Zelf heb ik alvast geleerd om geen oordeel te vellen over dossiers enkel op basis van wat hierover in de media gezegd en geschreven wordt.”, stelt de advocaat kritisch.
Zo gaat Bart ook te werk in zijn eigen dossiers, zoveel mogelijk objectieve en correcte informatie verzamelen en een goede persoonlijke vertrouwensband opbouwen met zijn cliënten. "Pas dan, met kennis van zaken, kan je degelijk werk verrichten", stelt hij. "Ik streef er naar om een zo goed mogelijke persoonlijke service te bieden aan mijn cliënten. Wanneer mensen tot bij een advocaat komen zitten ze vaak in een kwetsbare positie. Het is belangrijk om hen dan op een correcte en respectvolle wijze op te vangen en in eerste instantie te luisteren naar hen. Dat luisterend oor is bij de eerste contacten vaak belangrijker dan het onmiddellijk verlenen van juridisch advies.".