En de winnaars zijn...

Patrick Demarest

10/06/2022
Economie

Op donderdag 9 juni werden de Torhout Awards uitgereikt. Wie zijn de winnaars? Een portret(je).

Bedrijf van het jaar: Dupon Biscuits

Dick D’Hoore verhuisde Dupon Biscuits van Ichtegem naar het nieuwe bedrijventerrein De Ringaert in 2021. Op een oppervlakte van 25.000 vierkante meter waarvan 20.000 vierkante meter bebouwd, is het uiteraard een blikvanger op de Ringaert. Dupon Biscuits is gespecialiseerd in het maken van ijshorentjes en –wafeltjes en produceert alle verpakkingen voor de ijsindustrie. Het bedrijf groeide als familiebedrijf uit tot marktleider wereldwijd. Naast Torhout zijn er nog 8 vestigingen in 8 verschillende landen.


“Ondernemen betekent voor mij durven risico’s nemen, niet bang zijn van een tegenslag, out of the box denken, a never stopping mind. Mijn twee zonen, Dick junior (28) en Dean (26), die het bedrijf helpen runnen, hebben al een heel andere kijk op sommige zaken dan ik. Ook dat is ondernemen: altijd evolueren en openstaan voor nieuwe zaken. Uitdagingen zijn er genoeg. Zo moeten we de wispelturigheid in de markt inschatten en snel anticiperen. Personeel vinden is echter een drama; gelukkig kunnen we meer en meer automatiseren."

Handelszaak van het jaar: Cool Electro Cycles/Raida

Cool Electro Cycles werd opgericht in 2015 door Christophe en Nicolas Cool. De beide broers staken onmiddellijk een tandje bij en fietsten zo (elektrisch) naar de kop van het fietsenwinkelpeloton.

Onlangs werd het fietsenconcern omgevormd tot Raida dat nationaal 24 winkels heeft waarvan 10 in West-Vlaanderen, goed voor 120 personeelsleden waarvan 5 in Torhout.

Nicolas Cool: “Ondernemen is voor mij vooral het groeiverhaal. Iets van nul starten in wat toen nog een nichemarkt was, er blijven in geloven, de markt meehebben en er een sterk verhaal van maken. De juiste mensen aantrekken en je zwakke kantjes ermee versterken. Zorgen voor een solide basis voor het bedrijf. Strategische keuzes durven maken. Een sterk netwerk bouwen is cruciaal gebleken. Groeien brengt ook uitdagingen mee: medewerkers vinden, voldoende voorraad hebben en de structuur verstevigen zodat we onze groei de volgende tijd verder kunnen zetten en de lege plaatsen in België kunnen opvullen.”

Starter van het jaar: Rosso Divino

Ramona Coltea, van Roemeense afkomst, opende op vrijdag 28 januari 2022, de dag waarop ze 37 werd, haar Italiaans restaurant Rosso Divino op de Markt. Ramona heeft de leiding over de zaak en werkt met Italiaans keukenpersoneel.

Je kan er alles krijgen: van antipasti tot pasta, Italiaanse vis- en vleesgerechten en zelfgemaakte pizza.

“Ondernemen betekent zekerheid voor mezelf. Het geeft me ook motivatie. Ondernemen is ook met anderen samenwerken om samen doelen te bereiken. Ook samen genieten, vrije tijd en werk dus, moet kunnen. Ik streef dan ook altijd een goede relatie na met mijn werknemers.

Ik ben tevreden dat, ondanks het feit dat de Markt volledig opgebroken ligt, de mensen toch de weg naar mijn zaak vonden. Het is ook zoeken naar een nieuw evenwicht in de prijszetting nu alles duurder geworden is.”

Horecazaak van het jaar: Bassud

Michèlle Tanghe en Jan Devos verwezenlijkten eind 2017 hun droom door hun eigen restaurant, Bassud, te openen.

“Bassud staat voor gastronomie in een ongedwongen sfeer. We brengen topkwaliteit in bord, glas en bediening zonder dat de drempel te groot wordt om een bezoek aan Bassud te brengen. Bij ons kan je terecht voor lunch en diner en we beschikken ook over een private dining room van 8 tot 12 personen, ideaal voor het organiseren van zakelijke besprekingen of een familiebijeenkomst.

Met Bassud willen we onze gasten aanbieden wat we zelf verwachten als we een restaurant als het onze bezoeken. Ondernemen voor ons is telkens op zoek gaan naar de noden van de gasten en daarop inspelen. In alles wat we doen zetten we duurzaamheid voorop.

Binnen de driehoek Roeselare-Brugge-Kust is ons concept en verhaal uniek, maar het is geen restaurant waar je maandelijks naartoe gaat. Het komt er dus op neer om telkens nieuwe gasten te bereiken en hen zin te laten krijgen om een bezoek te brengen aan Bassud. Eens de gasten in het restaurant zijn is het aan ons om hen een fijne beleving te geven.”