“Geniet van muziek, maar bescherm je oren.”

Patrick Demarest

03/11/2017
interview/reeks jeugd

 Onder de noemer ‘jeugd van tegenwoordig’ laat Torhoutvandaag vanaf nu om de veertien dagen een jonge kerel of meid aan het woord over zijn of haar leven en hobby’s. Friese Landuyt is de auteur. “Geniet van muziek, maar denk aan je oren.” De boodschap van de Tuut van Tegenwoordig is duidelijk. Bert Lecomte (23) liep vijf jaar geleden oorsuizingen op en richtte daarom deze organisatie op. Ze bestaat drie jaar, maar wat doet ze en hoe ziet de toekomst eruit?

 

 

Wat doet de Tuut van Tegenwoordig?
“Dat is een jongerenplatform die informeert over gehoorschade en jongeren met oorsuizingen begeleidt. Voor de Tuut van Tegenwoordig bestond er nog geen zo’n initiatief. Als tinnituspatiënt miste ik dat. We waarschuwen jongeren over de gevolgen van oorsuizingen, want er lopen nog jongeren rond die zich te weinig bewust zijn van de problematiek.”
Merk je dat er sommigen zich nog niet van bewust zijn?
“Op festivals gebeurt het weleens dat een groep commentaar geeft of het belachelijk vindt wat wij doen. Die mensen negeren we of we lachen eens terug. Ik wil daar niet veel energie in steken. Het is een moeilijke groep om te bereiken, maar als ze ons echt niet willen horen, is het hun eigen keuze.”


Waarom ben je met het platform gestart?
“Ik heb zelf al vijf jaar tinnitus. Dat heel lastig, want het gaat nooit meer weg en ik heb er geen controle over. Er was toen heel weinig beschikbaar over oorsuizingen. Ik las alleen maar depressieve verhalen en die helpen niet om de klap te verwerken. Je moet kunnen praten met jongeren die begrijpen wat het is. Onze belangrijkste doelstelling is dan ook praten. Je merkt echt dat de jongeren dat misten.”
Er helpen ook enkele bekende Vlamingen mee met het project. Wie zijn ze en wat doen ze?
“Sean Dhondt (Belgisch muzikant) en Karolien Debecker (MNM) zijn onze ambassadeurs. Ze zijn jong, zijn allebei met muziek bezig en hebben ook tinnitus dus ze vormen de ideale centrale gezichten van de campagne. Ze helpen onze boodschap verspreiden. Daarnaast heb je nog ‘losse’ bv’s die af en toe helpen. Meestal gaat het om muzikanten die echt geloven in wat wij doen. Zo creëren we een project met jongeren en met een positieve boodschap in plaats van de mensen bang te maken. Geniet van muziek, maar pas toch op voor je oren.”
Wat hoop je er uiteindelijk mee te bereiken?
“Blijven bestaan. Er zijn veel campagnes die al na een jaar stoppen. Wij daarentegen zijn sterk gegroeid. We doen acties op festivals, kwamen al op de VRT en organiseren de Dag van de Tuut. Elke ziekte heeft haar eigen dag, maar tot voor kort bestond dit nog niet voor tinnitus.”
Wat houden die festivalacties in?
“Elke zomer staat de Tuut op zo’n dertigtal festivals met een oordoppenstand. We delen gratis oordoppen uit en geven uitleg over gehoorschade. We proberen dit te doen op een ludieke manier. Bijvoorbeeld met een spel. Zo creëren we interactie met het volk en blijven de feestgangers de sfeer van het festival voelen.”


Is er veel vraag naar de oordoppen tijdens zo’n festival?
“Dat verschilt van festival tot festival. Op het metalfestival Grasspop waren we het populairst. Op een dag tijd deelden we 8000 oordoppen uit aan 40% van het publiek. Normaal ligt het percentage rond de 20%. Grasspop lokt vaak geëngageerde mensen die onze inzet appreciëren.”
Op Laundry Day ging het even mis. Wat is er juist gebeurd?
“Vorig jaar stonden we al op Laundry Day. Het ging toen heel goed en we spraken af om dit jaar opnieuw met een stand te komen. Twee weken voor Laundry Day stuurde ik een mail om meer info te vragen voor onze crew over de parking en opbouw. Ik kreeg geen antwoord, zelfs niet telefonisch. Slechts twee dagen voor het festival kreeg ik eindelijk antwoord. De organisator had beslist dat alle vzw’s een tent moesten gebruiken van het festival zelf. De huur was 1000 euro. Dat kun je niet betalen als vrijwilliger. Bovendien hoorden we de dag zelf van de festivalgangers dat er geen oordoppen te verkrijgen waren. Dat is nochtans verplicht. Ik stuurde uiteindelijk een brief naar de organisatie hoe ze ons aan de kant hebben geschoven en dat ze zelf geen oordoppen aanboden. Laundry Day ontkende dit. De organisator wil echter blijven samenwerken en daarom zullen we  eens samenzitten.”


Wat verwacht je van het gesprek?
“Een positieve uitkomst. Ik denk wel dat we kunnen samenwerken waardoor beide partijen beter kunnen worden. Zo kan Laundry Day zich blijven profileren als festival en krijgen wij de kans om onze boodschap te verspreiden.”