Op zijn zachtst gezegd kunnen we zeggen dat Klaas Vantornout zijn tweede veldrittitel bij de profs niet zonder slag of stoot heeft binnen gehaald. Dat gebeurde zondag al tijdens de wedstrijd waar het knokken geblazen was in de moddermassa van Erpe-Mere en dat kreeg nog de hele week een vervolg via sociale en andere media. Feit is dat Klaas, ondanks het gegeven dat hij ziek geweest was, op een parcours als Erpe-Mere waar veel moet worden gelopen en gebaggerd, altijd kans heeft om te winnen. Een betere loper is er niet bij de veldrijders. Wij herinneren ons het BK in Mol. De week daarvoor was Klaas ook even uit beeld verdwenen. Rustig toeleven naar het BK heet dat dan. Klaas zelf onderstreepte meermaals het belang daarvan.
En dan de befaamde val tijdens het BK in Erpe-Mere. Je mag die honderd maal herbekijken en je zal altijd mensen hebben die zullen zeggen dat hinderen van de anderen opzettelijk is en anderen die er geen graten in zien. Net als de vele strafschopgevallen in het voetbal. Naargelang de ploeg waarvoor men supportert, is het al dan niet penalty. Zoals je weet zijn die discussies, zelfs na het veelvuldig bekijken van de vertraagde beelden, oeverloos. Ook daar komt soms het aspect ‘opzet’ ter sprake. Maar hoe kan je dat meten tijdens een sportwedstrijd?
Dat er boegeroep was toen Klaas de aankomstlijn bereikte, is logisch. De supportersclans van de meeste van zijn tegenstanders zijn veel groter. Die zagen dus wel allemaal iets foutiefs in het manoeuvre van Klaas. De vraag is dus: waarom heeft Klaas geen uitgebreide fanclub van Torhout tot Limburg? Het antwoord is simpel: Klaas is een streekproduct! Streekproducten zijn typisch voor een bepaalde streek, stralen ambachtelijkheid uit en hebben meestal ook een speciale smaak. Met andere woorden: het zijn producten die sowieso niet voor massaproductie worden gemaakt en alleen in een bepaalde regio hot zijn. Klaas kruipt op de fiets en trekt zich van niemand iets aan. Duwen en niet omzien. Pure ambacht! Hij doet het op zijn manier, maakt al eens gebruik van een foutje van de anderen, maakt een slimme wedstrijdindeling en moet er voor zorgen dat hij alleen aankomt. Als hij wil winnen toch, want Klaas sprint als een strijkijzer. Een beetje oneerbiedig zouden we zeggen dat een Nijs, een Albert vroeger en een Wout Van Aert, supermarktproducten zijn. Gemaakt om een groot publiek te behagen… Als Klaas al een foutje maakte dan was het zijn ongelukkige uitspraak over het talent van Rob Peeters. Daar ging hij even uit de bocht. Een van de heersende marketingwetten is dat men nooit een vergelijking aangaat met andere producten. Een product moet op zichzelf staan. Een streekproduct moet dat zeker. Laten we die verklaring dus maar toeschrijven aan de pittige nasmaak die streekproducten soms eigen zijn. Daar hebben we met Mostaard Wostyn in Torhout alvast nog een stevig voorbeeld van.
(PD)