Klantgeleidingssysteem voor afspraken

Patrick Demarest

12/05/2025
Actua

Op dinsdag 13 mei gaat het lokaal bestuur in het Stadskantoor van start met een klantgeleidingssysteem voor het afhandelen van afspraken. Burgers die een afspraak hebben bij de diensten Burgerzaken of Ruimte kunnen zich aanmelden aan een scherm waarna ze een ticket met een volgnummer ontvangen.

Op de foto van links naar rechts: Schepen Joost Cuvelier, Dries Huys (IT) en Charlotte Aneca (Communicatie).

Om het werken op afspraak efficiënter te organiseren gaat het lokaal bestuur van start met een nieuwe software én een klantgeleidingssysteem in het Stadskantoor. Zo zullen de namen van burgers niet langer afgeroepen worden maar krijgen burgers een volgnummer op hun ticket, nadat ze zich aanmelden aan een zuil. Ook voor het centraal onthaal kent dit systeem heel wat voordelen. Zij krijgen een beter zicht op de afspraken binnen de diensten én moeten niet langer manueel laten weten aan de collega's dat een burger aanwezig is voor een afspraak. De nieuwe software laat toe om via statistieken beter te kunnen evalueren hoe lang een afspraak effectief duurt, zodat bijsturen eenvoudiger wordt.

Maandagnamiddag 12 mei voerde het lokaal bestuur alle wijzigingen door op de website en zette de leverancier alle gemaakte afspraken over naar het nieuwe systeem. 

Schepen voor Smart City Joost Cuvelier verduidelijkt: "Dit is een nieuwe stap in de digitalisering van de dienstverlening. Zo willen we mensen die digitaal vaardig zijn snel laten schakelen aan de zuil wanneer ze een afspraak hebben en vermijden we wachtrijen aan het onthaal." Schepen voor Dienstverlening Lieselotte Denolf vult aan: "Voor wie minder digitaal vaardig is, staan de medewerkers van het onthaal nog steeds klaar om hen verder te helpen. Zo komen we in onze dienstverlening tegemoet aan de verschillende noden van onze burgers."