"Ze heeft zelf al twee oude gsm’s in haar la liggen die vrijdag worden ingezameld en bezorgd aan gespecialiseerde recyclebedrijven. Intussen hebben vier leerlingen ook al hun afgedankte gsm gefotografeerd," lacht Joke Lefevere, leerkracht in het Sint-Jozefinstituut-College in Torhout en lid van werkgroep Negen die de Klimaatmarkt hebben voorbereid. Ook deze mobieltjes worden straks door het recyclebedrijf ontmanteld voor de bruikbare grondstoffen die ze nog bevatten. Het is maar een van de vele initiatieven die vrijdag in de figuurlijke spotlights werden gezet.
De Klimaatmarkt werd gehouden op de nationale klimaatdag in de Vlaamse scholen en aan de vooravond van de klimaatmars die zondag in Brussel wordt gehouden. Op de school in Torhout werden tal van activiteiten georganiseerd. Zo won de klas waarin de meeste leerlingen per fiets naar school kwamen een (lokaal) ijsje. “We willen de leerlingen tonen dat alle kleine beetjes helpen. Of dat ze vaak al veel doen zonder het te weten. In de producten op het menu van schoolrestaurant De Brug bijvoorbeeld zitten veel ingrediënten die afkomstig zijn van lokale producenten. Verder wordt er een boom geplant en roept de school leerlingen op om voor slechts twee euro per stuk bomen te kopen die een plekje krijgen in de droge Sahelzone. Leerlingen krijgen de mogelijkheid om een petitie te ondertekenen en politici een brief te schrijven – natuurlijk over hun klimaatzorgen.”
De Klimaatmarkt maakte zo’n 450 leerlingen van blok 9 (derde graad) bewust van de noodzaak om in actie te komen. Een kwantitatief doel is er niet, zegt Lefevere. “Maar elke leerling die ervoor kiest om op de fiets naar school te komen in plaats van met de bus, is er één. Dat geldt ook voor elke leerling die afziet van wegwerpverpakkingen zoals aluminiumfolie. Alle kleine inspanningen zijn het waard om aangemoedigd te worden.”
Andere zoekmachine
Het Sint-Jozefinstituut-College treft ook voorbereidingen om de computers in de leslokalen te voorzien van de duurzame zoekmachine Ecosia. Het gaat om slechts een suggestie: “Het is niet vingerwijzend bedoeld”, legt Lefevere uit. “We tonen aan de leerlingen wat haalbare alternatieven kunnen zijn. Door de klimaatmarkt tonen we aan dat milieu- en klimaatbewustzijn een haalbare noodzaak is.”