Vrije Basisschool Ten Parke, Vrije Basisschool Driekoningen en BSO Tordale wagen zich samen met de Kunstacademie Torhout aan een kunstkuur. In Ten Parke werkten de leerlingen van de tweede en de derde graad er hun vaardigheden in begrijpend lezen en Frans bij via toneel en muziek.
Waarnemend directeur Leen Langenbick van de Kunstacademie voor Muziek, Woordkunst en Dans knoopte gesprekken over mogelijke Kunstkuren aan met de dertien basisscholen in de buurt. Met Basisschool Ten Parke was de klik instant. "We hebben de noden van de school bekeken én hoe wij als academie van haar expertise konden snoepen. Snel bleek dat begrijpend lezen in Ten Parke hoog op de agenda stond. Het vijfde leerjaar zou daaraan kunnen sleutelen via toneel en woordkunst. Intussen zou de tweede graad een muzikaal eerste taalbad Frans krijgen."
"Het doel is om het cultureel bewustzijn te verhogen", gaat Leen verder. "Aan cognitieve vakken wordt een muzische integratie toegevoegd: zo kregen ze in Ten Parke initiatie Frans via de muzieklessen en begrijpend lezen via drama."
Nog twee andere scholen
"Ook Driekoningen en BSO Tordale stapten in het project. In Driekoningen gaat een danslerares wereldoriëntatie combineren met muziek voor het 5de en 6de leerjaar."
"Elke Maertens van Tordale gaat dan weer jonge tieners van Tordale naar de academie brengen waar hun emotionele ontwikkeling ondersteund zal worden door muziek. Dat zal gebeuren door te bewegen en te spelen op djembé en ukelele."