"Positief blijven is mijn motto"

Patrick Demarest

16/05/2020
horeca/toerisme

Lander Moenaert opende op 16 november 2018 de Sherlock, een hip koffiehuis, op de markt. Het bracht, zeker wat het terras betreft, kleur op de Markt. Op 13 maart 2020 moest uiteraard ook de Sherlock verplicht de deuren sluiten. Na amper een jaar en 5 maanden opnieuw dicht. En dat nu al voor acht weken. Hoe verteert men dit?

Hoe probeer je dit te overbruggen?

Lander: "Eerst was het de kat uit de boom kijken. En dat was toch even stressy als starters. Dit omdat we niet wisten wat er ging komen. Met de overheidssteun waren wij als kleine zaak toch al een stuk geholpen. Uiteindelijk zijn we dan gestart met ontbijt aan huis. We hebben het interieur zodanig aangepast dat we vlot kunnen werken en onze capaciteit konden verhogen. Op die manier wordt er toch omzet gegenereerd zodat we het voortbestaan van de zaak enigszins veilig kunnen stellen. Wij willen dan ook onze klanten hartelijk bedanken voor hun bestellingen!"

Blijven alle vaste kosten lopen?

Lander: "Ja, prioriteit is dat alle facturen betaald worden. Wij werken met veel artisanale producten en vinden het dan ook belangrijk dat onze leveranciers betaald worden. Sowieso strekt de economische schade zich ver uit en daar houden we ook rekening mee. Bij de banken, BTW en sociale lasten kunnen we wel uitstel krijgen, wat uiteraard geen afstel is. Dit uitstel vermijden we zodat we achteraf niet in moeilijkheden komen. Wel hebben we een tegemoetkoming gekregen van de eigenares in de huur, wat zeker en vast mooi meegenomen is!"

Welke invloed zal dit hebben op je zaak?

Lander: "Positieve ingesteldheid is mijn drijfveer. Vanzelfsprekend heeft dit een zware invloed op onze omzet. We proberen echter van de tijd die we hebben,  gebruik te maken om overal de puntjes op de i te zetten. Optimalisering, nieuwe producten testen en het lanceren van een nieuwe menukaart. Uit iedere situatie moet je leren en er proberen het maximum uit te halen. Dat proberen we ook en zo willen we die negatieve invloed ombuigen naar een positieve."

Hoe kijk je nu naar de toekomst?

Lander: "Om het in vaktermen uit te drukken: het  is nog koffiedik kijken. Dit neemt niet weg dat we er in geloven en ons uiterste best zullen doen om te slagen. We hadden gehoopt om deze en volgende zomer een buffer op te bouwen zodoende de werkzaamheden van de stadskernvernieuwing te overbruggen. Ik denk wel dat we kunnen zeggen dat het seizoen 2020 ons hierbij niet zal helpen, dus zijn we reeds bezig met een brainstorm over alternatieven. Wederom zullen positivisme en doorzetting hier de sleutels zijn."

Hoe zwaar weegt de onzekerheid dat er geen opening in het vooruitzicht wordt gesteld?

Lander: "Ik heb er goede hoop op dat we kunnen heropstarten begin/medio juni. Wat me eerder bezighoudt, is de aanpak van die heropstart. Iedereen die al eens in de Sherlock geweest is, weet dat het precies ons doel is om mensen samen te brengen. Veel zien we dat mensen spontaan beginnen te praten met elkaar, net omdat de opstelling van onze tafels sociaal contact creëert of men gaat gezellig samenzitten in de zetel. Ook met ons terras willen we gezelligheid uitstralen. De gezondheid is met stip prioriteit, alleen zal ik nog eens goed moeten nadenken over hoe we de social distance het beste zullen aanpakken."

Ontbijtmanden aan huis

Je kan bestellen voor levering op vrijdag, zaterdag of zondag. Classic 35  euro of Deluxe 60 euro. Telkens voor 2 personen inclusief levering. Bestellen kan op het nummer 050 32 22 20, info@sherlocktorhout.be of PM.