"Reorganisatie zal nodig zijn"

Patrick Demarest

13/12/2020
Bedrijf

La Luna is het laatste schoonheidssalon dat aan bod komt in de reeks contactberoepen die verplicht moeten sluiten in de strijd tegen corona. Heidi Vercruysse zit 28 jaar in het vak en is 15 jaar actief in de Rijksweg 34 in Sint-Henricus.

Waar staat La Luna voor?

Heidi: "Twee duocabines en een eenpersoonscabine voor alle schoonheidsverzorgingen, een privé saunacomplex, wellness, nagelstudio en een winkelruimte met schoonheidsproducten."

Je werkt dan waarschijnlijk ook met personeel?

Heidi: "Ik werk met 4 stagiairs. Na de heropstart, na de eerste lockdown, vanaf 18 mei werkte ik alleen voor de veiligheid, vanaf september opnieuw met zijn vijven maar elk in een aparte cabine en volgens de toegelaten personen per oppervlakte: 1 per 10 vierkante meter. Op 29 oktober volgde de tweede lockdown."

Hoe reageer jij op de verplichte sluiting?

Heidi: "Ik besef dat covid-19 een ernstige ziekte is en tijdens de eerste lockdown viel het zwaar onze klanten niet te zien ook al kwam je ze fietsend of wandelend wel eens tegen. Tijdens de eerste lockdown was de financiële steun voor mij correct maar ik had toch een 6000 euro openstaande facturen..."

"De tweede lockdown is een financiële ramp en mijn klanten zitten met zijn allen in een depressie omdat ze lichamelijk niet meer verzorgd zijn."

Enig idee wanneer je opnieuw aan de slag mag?

Heidi: "Het overlegcomité behandelt pas ons beroep op 15 januari...ik vrees dus 1 februari."

Wat mag je wel nog doen?

Heidi: "Ik mag cadeaubons en producten verkopen. Klanten kunnen die bestellen en afhalen op afspraak. Producten kopen mensen echter massaal aan in 't Kruidvat en cadeautjes op kerstkoopzondag in de grote ketens...Medische pedicure mag ik ook doen maar hieromtrent is er onduidelijkheid of dit met of zonder doktersvoorschrift moet."

Enig idee hoeveel omzet je verliest?

Heidi: "Ik verlies rond de de 30.000 euro in de twee lockdowns samen, de premies zijn daarin verrekend. In oktober 29%, in november, december en januari 100 % verlies..."

Denk je dat deze situatie een invloed gaat hebben op de voortzetting van je zaak: financieel, klanten die afhaken…

Heidi: "Ja zeker! Ik ben me nu al helemaal aan het voorbereiden op een reorganisatie. Ik heb een 21.000 euro vaste kosten die moeten worden betaald in het vierde kwartaal en kreeg tot nu toe slechts een premie van 400 euro toegekend in lockdown twee. In januari wordt een mogelijke financiële steun bekeken."