Wie vooral wiskundig aangelegd is en gefascineerd is door techniek, kan vanaf volgend schooljaar 2015-2016 de optie STEM kiezen binnen de scholen van de scholengroep Sint-Rembert (Middenschool Torhout, Sint-Martinus Koekelare, Middenschool Lichtervelde, Spes Nostra Zedelgem) en in MMI Kortemark (Margareta-Maria-Instituut).
Wat is STEM?
STEM is een Engels letterwoord voor Science (wetenschap) -Technology (techniek) - Engineering (technologische processen) - Mathematics (wiskunde). Stefaan Samaey, coördinerend directeur Scholengemeenschap Houtland: "In het huidig onderwijs worden wetenschap, techniek en wiskunde als aparte vakken onderwezen. En toch zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen, techniek en technologie te stimuleren, heeft de Vlaamse regering STEM in zijn actieplan ingeschreven. In de beleidsnota van minister Crevits wordt het belang van STEM-onderwijs in de verf gezet. We stellen ook vast dat techniekacademies voor 11- en 12-jarigen als paddenstoelen uit de grond rijzen. Veel gemeentes moeten met wachtlijsten werken: een ongekend succes. Als we ons leerlingenpubliek bekijken, stellen we bij heel wat leerlingen dus een zekere honger vast naar een STEM-benadering."
Voor wie?
Door de combinatie van wiskunde en wetenschappen in de techniek en technologie moet je ook een kei zijn of willen worden in probleemoplossend denken.
Het curriculum van een STEM-leerling:
- 27 uur gemeenschappelijke vakken (zoals 4 uur Frans, 4 uur wiskunde, 2 uur natuurwetenschappen)
- 5 uur het vak STEM. In dat vak zullen de vier componenten aanwezig zijn:
Wat na STEM?
Wetenschappen (College Torhout - MMI ASO Kortemark - Sint-Martinus Koekelare)
Vanaf het derde jaar wordt er in de diverse scholen dan gewerkt met een STEM-didactiek. Dit betekent dat de onderzoekende methode in de eerste graad in heel wat STEM-gerichte vakken wordt doorgetrokken. Leerlingen uit de eerste graad die STEM gevolgd hebben, zullen onmiddellijk vertrouwd zijn met deze manier van werken. Wie een andere keuze maakte in de eerste graad, zal ook nog kunnen aansluiten in Wetenschappen, Industriële Wetenschappen, Biotechnische Wetenschappen of Techniek-Wetenschappen.
En op lange termijn? Leerlingen die de ingeslagen weg van STEM blijven volgen, zullen we ooit in het latere leven tegen het lijf lopen als burgerlijk of industrieel ingenieur, als informaticus, als productontwikkelaar, bouwkundige, wetenschapper, laborant, voedingstechnoloog, arts, … Zij zullen misschien wel aan de basis liggen of de ontwerper zijn van onze spitstechnologische snufjes van 2025?
Lessentabel 1ste jaar?
Nederlands 5 uur
Frans 4 uur
Wiskunde 4 uur
STEM 5 uur
Aardrijkskunde 2 uur
Geschiedenis 1 uur
Godsdienst 2 uur
Natuurwetenschappen 2 uur
Techniek 2 uur
Lichamelijke opvoeding 2 uur
Muzikale opvoeding 1 uur
Plastische opvoeding 2 uur
Infomomenten?
Margareta-Maria-instituut Kortemark:
Middenschool Lichtervelde:
Middenschool Sint-Rembert Torhout:
Sint-Martinus Koekelare:
Spes Nostra Zedelgem:
Meer info?
Contacteer Stefaan Samaey, coördinerend directeur Scholengemeenschap Houtland: