"Stadskernvernieuwing gaat handelsapparaat versterken"

Patrick Demarest

05/06/2022
Economie

Nicolas Cool bouwde Cool Electro Cycles uit tot Raida op nationaal niveau maar daarnaast is hij ook voorzitter van Torhout Handelt. Een volgende reportage in de aanloop naar de Torhout Awards op 9 juni.


Waar staat Torhout Handelt voor?

Nicolas: "Torhout Handelt is een overkoepelende organisatie die de Torhoutse Handelaars verenigt in een werkgroep. Het is een samensmelting van alle centrumstraten verenigingen van voor 2017: Oostendestraat, Zuidstraat, Markt, Burg… We zijn de tussenschakel tussen handelaar en lokaal bestuur. We behartigen de belangen van de Torhoutse Handelaars. Daarbovenop organiseren we 3 handelsevenementen die sterk ondersteund worden met het lidgeld en het lokaal bestuur. Lenteshopping, Batjes en Winterbraderie zij de belangrijkste events!"

Hoe belangrijk is deze organisatie in het Torhouts economisch weefsel?

Nicolas: "Erg belangrijk. Door verschillende campagnes zoals 'Win je Winkel' en 'Koop Lokaal' zorgen we ervoor dat nieuwe handelaars naar Torhout aangetrokken worden en dat de lokale handel gestimuleerd wordt. Bovendien hebben de handelaars op die manier een stevig klankbord bij het Torhoutse Stadsbestuur. We zetelen ook in de Raad voor lokale economie, en dat is een stem die kan tellen. Je helpt op die manier sturen om bijvoorbeeld het parkeerbeleid in Torhout zo pragmatisch mogelijk voor de handelaars en klanten te maken."

Toekomstperspectieven?

Nicolas: "Het ledenaantal staat op ongeveer 100. Dit kan de komende jaren nog wel wat groeien. Met een vernieuwde stadskern, een aantal starters en heel wat gevestigde waarden, denk ik dat we in Torhout een zeer goede mix van kwaliteitszaken kunnen aanbieden. Ons handelsapparaat zal er alleen maar sterker op worden. Door die stadskernvernieuwing zijn  we ervan overtuigd dat meer ondernemers naar Torhout zullen aangetrokken worden om ook hier een zaak uit te bouwen."

"Verder moeten we de bestaande events nog beter uitwerken zodat we de klanten een aangename beleving kunnen bezorgen voor, tijdens en na het shoppen. Die piekmomenten zorgen dan mee voor een gezond handelsapparaat waar het voor iedereen leuk zaken doen is."