Student Hogeschool VIVES ontwikkelde mee gamification platform voor Decathlon

Patrick Demarest

28/10/2016
cultuur/onderwijs

kenneth-de-vos

De creatieve co-working office Firma in Vilvoorde was vorige week het strijdtoneel voor een tweedaagse bootcamp in idea challenge voor hogeschool-en universiteitsstudenten. Een 90-tal studenten werkte in teams 24 uur lang aan een creatieve en innovatieve oplossing voor een uitdaging die hen was voorgeschoteld door sportretailketen Decathlon. Uiteindelijk ging het team ‘A mazeing’ met de winst lopen. Kenneth De Vos uit Roeselare, student secundair onderwijs aan Hogeschool VIVES campus Torhout, maakte hiervan deel uit.

Sportretailketen Decathlon verkoopt niet enkel innovatieve sportartikelen, ze staat ook in voor het volledige R&D- en productieproces. Hoe maak je dit duidelijk aan je belangrijkste stakeholder, de klant? Dat was de opdracht die de deelnemende teams uit negen Vlaamse hogescholen en universiteiten voorgeschoteld kregen tijdens het Vlajo Innovatiekamp i.s.m. Decathlon. Innovatiekampen werden door Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) in het leven geroepen om innovatie en ondernemerschap bij jongeren te stimuleren. Tijdens deze 2-daagse bootcamp leren studenten hun ideeën ten gronde uitwerken en op overtuigende wijze verkopen.

Het winnend team bestond uit: Louise Van Laere (Erasmushogeschool Brussel), Jasper Remijsen (Thomas More Hogeschool), Nicolas De Kerpel (Vrije Universiteit Brussel), Kenneth De Vos (Katholieke Hogeschool Vives), Ruben Ballegeer (Hogeschool West-Vlaanderen) en Axelle Govaerts (Erasmushogeschool Brussel)

Het winnende idee van de zes studenten, dat de naam ‘A mazeing’ meekreeg, wil meer mensen aanzetten tot sport en hen informeren over volledige R&D en productieproces van Decathlon. “We willen in elke grootstad een actieve doolhof ontwikkelen, een soort containerconstructie met LCD-schermen en smartoveralls waarin mensen allerlei opdrachten voorgeschoteld krijgen. Aan de buitenkant van de doolhof is er een aftelklok. Op het einde krijgt de deelnemer een gepersonaliseerde T-shirt van Decathlon en weet de deelnemer via gamification meer over de productie en het R&D-proces”, zegt Axelle Govaerts. “Ons idee onderging een ware metamorfose tijdens dit innovatiekamp en kwam dankzij de uitstekende begeleiding en onze teamspirit veel sterker uit het verhaal. Dit innovatiekamp gaf onze creativiteit echt een extra boost”, aldus Ruben Ballegeer.

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Decathlon. De beste teams stelden hun project vandaag voor aan een professionele jury. Koen Tengrootenhuysen, Director Real Estate & Development bij Decathlon, was vol lof over de ‘uitvinding’. “Het project was mooi gepresenteerd. Iemand kan een fantastisch idee hebben, maar als hij het niet helder en gefocust brengt, zal hij niemand ervan overtuigen. Het winnende team transformeerde hun idee in een realiseerbaar project. We geloven heel sterk in hun concept.”